„Nemcsak a szórakoztatás az elsődleges célom, hanem az ismeretterjesztés is”
2021. október 28. írta: Talabos Dávidné

„Nemcsak a szórakoztatás az elsődleges célom, hanem az ismeretterjesztés is”

Interjú Csabai Márk íróval

me1-300x295.png

Csabai Márk vendéglátóipari iskolába járt, ebben is dolgozott, azonban 16 évesen elkezdett írni. Az írás fokozatosan egyre nagyobb szerepet vett át életében. Első könyvei Mark Wander néven jelentek meg, sokan azonban krimijeiről ismerik, pedig a szórakoztató ismeretterjesztő műfajban is sikeresen kipróbálta már magát az „Így öltek ők” című kötetével, amelyben magyar sorozatgyilkosokról szólnak a fejezetek. Az Álomgyár Kiadóval most megálmodták a második kötetet, „Így nyertek ők – Rendkívüli magyar sportolók, aki megváltoztatták a világot” címmel.

Mikor kezdtél el írni?

Csabai Márk: 16 éves voltam, amikor írással kezdtem foglalkozni, előbb kedvtelésből, majd komolyabb hobbiként. Először álnéven írtam, elsősorban krimiket. Emlékszem, hogy jegyzeteket készítettem, illetve mobiltelefonnal vettem fel az első anyagaim, akkor még okostelefonok nem léteztek. Ezt megelőzően semmilyen kapcsolatom nem volt az irodalommal.

Hogyan kerültél a krimiből egy teljesen más műfajba?

Csabai Márk: Azt gondolom, hogy előbb-utóbb kell egy kis felfrissülés nekem is és talán az olvasóimnak is. Az évek alatt engem is sok minden más kezdett el érdekelni, nemcsak a szórakoztatás az elsődleges célom, hanem az ismeretterjesztés is, illetve a komolyabb témák vizsgálata. Ekkor vetődött fel a sorozat ötlete, amelynek első része volt az „Így öltek ők”. A jövőben nemcsak magyar politikusokról szóló kötetet tervezünk, hanem több másikat is.

A politikusokról szóló kötet dokumentációját most gyűjtöm össze, de ezen kívül még két-három másik könyvet is tervezek, de ezekről bővebbet még nem árulok el, hagyjuk meg az izgalmat az olvasóknak. Több megkeresést is kaptam, hogy újabb regényt írjak, ezeknek a témáit sem árulom még el. Azt is remélem természetesen, hogy ezáltal még szélesebb olvasóközönséghez juthatok el, hiszen a krimi műfaját vagy szereti valaki, vagy nem, azonban az ismeretterjesztés érdekesen tálalva sokakat vonz.

Vannak egyébként irodalmi példaképeid?

Csabai Márk: Aki rám nagyon nagy hatással volt az Rejtő Jenő, ő végig kísért az életemen minden szinten. Nagyon szeretem a fura gondolkodású embereket, ezért sokszor nem is írók jutnak eszembe. Henry Charles Bukowski nagy kedvencem, ő nagy példaképem. Filmrendezők közül Tarantino nagy kedvencem.

 csabai-mark-igy-nyertek-ok-1116x1318.jpeg

Az írás és a vendéglátás mellett mással is foglalkozol, hiszen 2014 elején, ötletgazdaként megalapítottad Berta Péter barátoddal a "Jelen Vagyok" Tehetséggondozó Egyesületet, illetve 2017-ben elindítottad az #olvasnimeno programot is, ezekről mesélnél?

Csabai Márk: A "Jelen Vagyok" Tehetséggondozó Egyesület célja, hogy írókat, irodalmárokat „karoljunk fel”, juttassunk el kiadókhoz, illetve irodalmi pályázatokra. ahol azóta is az elnöki pozíciót tölti be. Az #irnimeno program keretében nagyon jó feltételekkel próbálunk pályára segíteni írni vágyókat,,ez az én tulajdonomban álló könyvkiadó. Az #olvasnimeno tulajdonosa szintén én vagyok, ez mára a hazai könyvpiac egyik vezető könyváruházává nőtte ki magát, azt gondolom, hogy nagy mértékben vagyunk jelen a piacon. Az "olvasnimeno" és az “írnimeno” független vállalkozások, tehát semmilyen módon nem kapcsolódnak az egyesülethez.

Mi volt ennek a kötetnek a célja?

Csabai Márk: Az volt a célom, hogy ne egy száraz, tényekkel teli, szakmai kötetet hozzak létre, hanem egy szórakoztató, látványos albumot. Az „Így nyertek ők” gyakorlatilag egy könnyed olvasmány teletűzdelve sportolóinkról szóló csupa érdekességgel, képpel, éremtáblázatokkal és archív cikkekkel. Mielőtt a könyv megírásának nekifogtam, számos lexikont és kötetet beszereztem, és állíthatom, hogy először született olyan írás, ami nem egy tematikus vagy lexikonszerű sportolói lista alapján készült, hanem szubjektív módon választottuk ki, hogy mely sportolók kerüljenek a könyvbe és kiknek az életútja között vonjunk párhuzamot.

Hogyan tudtál választani a sportolók közül?

Csabai Márk: Tisztán szimpátia alapján döntöttem, hiszen nagyon nehéz lett volna másképpen kiválogatni a kötetbe kerülő sportolókat. A szempont ezen kívül az volt, hogy párba állítsuk azokat, akik számos érmet szereztek már és akiket mindenki ismer nagy valószínűséggel, illetve azokat, akiket kevésbé, de joggal remélhetjük, hogy hasonló sikert érnek majd el, mint „párjuk”. A kötet 18 sportolót mutat be. Úgy gondolom, hogy L. Pap István szakértelmének köszönhetően a lista tökéletes lett.

Mit gondolsz az olimpiáról?

Csabai Márk: Nagyon sajnálom a sportolókat, mivel nem tudták megélni teljesen azt a nagy örömet, ami megillette volna őket. Én remélem, hogy a következő olimpián már átélhetik ezt és nem üres lelátók előtt kell a tehetségüket bizonyítaniuk.

Hol találkozhatunk veled?

Csabai Márk: Idénre nem terveztünk különösebb író-olvasó találkozót, de ez nem elképzelhetetlen természetesen. Ami biztos, hogy az olvasók követhetnek engem a Facebook oldalamon, az Instagramon, a weboldalamon, mindegyikre fel esznek téve időben az időpontok és a helyszínek, ahol lehet majd fotózkodni, beszélgetni és dedikálni is.

Nagyon köszönjük az interjút és nagyon sok sikert kívánunk neked a továbbiakban!

img_3563.jpg

A fotók Csabai Márk tulajdonát képezik. 

(Kövessetek minket Facebook oldalunkon, illetve Instagram profilunkon is, ahol extra tartalmakkal várunk benneteket.)

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturjunkie.blog.hu/api/trackback/id/tr7716737788

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása