„Kíváncsi vagyok a vendégeimre, mivel rengeteget lehet tőlük tanulni”
2022. április 05. írta: Talabos Dávidné

„Kíváncsi vagyok a vendégeimre, mivel rengeteget lehet tőlük tanulni”

Interjú Váradi Ferenccel

10268435_550043255027922_8178906790351679452_n.jpg

Váradi Ferenc újságíró, rádiós-műsorvezető.  Az első vidéki rocklexikon szerzője (Debreceni Rocklexikon 1991) és ő jegyzi a Tankcsapda együttes első két könyvét. A kilencvenes évek végén nagy visszhangot kiváltott, építsünk Hegyet Debrecenbe kitalálója, mozgatórugója. A debreceni FM90 Campus Rádió szerkesztő-műsorvezetője. Ösztönös környezetvédő, csak kerékpárral jár, nem használ pet palackot. Három lány édesapja.

Csengerben született, visszaemlékszik ezekre az évekre? Milyen volt ott gyerekként felnőni?

Váradi Ferenc: Egy csodás szatmári faluban, Szamosújlakon gyerekeskedtem, amit akkor talán nem is értékeltem. Sportújságíró szerettem volna lenni. Várady Béla volt a kedvenc labdarúgóm, azt gondoltam, ha a Képes Sport újságírója leszek minden héten interjút ad majd. A Hajdú-Bihari Naplónál aztán egy rövid ideig lehettem sportújságíró. A gyakorlatban más volt, mint elképzeltem, de Várady Bélát is sikerült később, már rádiósként meginterjúvolni, így az álmaim végül is valóra váltak. Sajnos Szamosújlakon már nem élnek a közvetlen rokonaim. Édesapám házát mostanság adjuk el.  Tizennégy éves koromtól Debrecenben élek.

Eredeti szakmája orvosi műszerész, miért ezt választotta?

Váradi Ferenc: Mindenképpen Debrecenben szerettem volna tovább tanulni. Valakitől hallottam, hogy Tar Sándor író is ott dolgozik. Gondoltam akkor ez jó lesz nekem is. Nagyon rövid ideig dolgoztam a szakmámban, talán másfél évet.   

Az Egyetemi Életben Cseh Tamásról jelent meg az első cikke. Mit jelentett ő a magyar zenében mit gondol?

Váradi Ferenc: A műszerészkedés után kerültem a Debreceni Egyetem Kórélettani Intézetébe, onnan nem messze volt az Egyetemi Élet szerkesztősége. Bekopogtam, mondtam, hogy szerintem tudok írni. „Akkor hozzál egy cikket” - mondták nekem, így aznap este Cseh Tamás koncert volt, amire elmentem, odamentem Tamáshoz és őszintén elmondtam, ez lesz életem első ilyen jellegű munkája, és azt sem tudom miként kezdjem el. Nagyon kedves volt, lediktálta még a kérdéseket is. Évekkel később amikor már igazán jó cikket írtam róla, mondta is, hogy na látod én tanítottalak meg írni. Jóban voltunk, nagyon szerettem.

malter.jpg

 A "Szól a rádió" volt az első rádió, ahol dolgozott. Kicsit visszaemlékezne ezekre az évekre? 

Váradi Ferenc: Az egy közösségi rádió volt, az elsők között Magyarországon. 1998 körül lettem a főszerkesztője. Újságíróként a Hajdú-Bihari Naplótól kerültem oda, mindenféle rádiós gyakorlat nélkül. Mindent ki lehetett próbálni. Készítettünk egy regionális rádió szappanoperát, is ez volt az AMO család. Volt egy rész, az AMO család alszik, ott tíz perc néma csend volt a rádióban. Kérték, hogy ismételjük meg. Az AMO-ból később mozifilm is készült és a TV2 -nek is gyártottunk egy évadot Sváby András megbízásából. 

Kik voltak a kedvenc riportalanyai? Vannak emlékezetes riportok?

Váradi Ferenc: A személyes kedvenceim Cseh Tamás és Cserhalmi György voltak, de mellettük Kóbor Jánosra emlékszem vissza nagy szeretettel. Én az életben nem láttam még ilyen kedves embert. 

Miért szeret rádiózni?

Váradi Ferenc: A leggyorsabb média a rádió. Nyilván a televízió is, bár ott viszonylag kevés az élő műsor. Amit mondasz egyből ott van a hallgató fülében, bármit azonnal lereagálhatsz, de a legfontosabb az, hogy kíváncsi vagyok a vendégeimre, mivel rengeteget lehet tőlük tanulni.  

A biciklizés mikor lett fontos az életében?

Váradi Ferenc: A lustaságom miatt. Egy ideig a debreceni Nagyerdőn laktam, ahonnan a Campus Rádióba csak gyalog lehetett bejutni. Miután jogsim nincs és gyalogolni lusta voltam, vettem egy biciklit. Ez úgy 14 éve történt. Azóta némi túlzással le sem szálltam róla.  Télen is azzal járok. Imádom. Történt olyan, hogy a rádióba menet elém lépett valaki és picit elütöttem. Jól elbeszélgettünk és másnap már ő volt az interjúalanyom. Egy több nyelven beszélő, hihetetlen intelligens és szerény emberről van szó, akit, ha nem gázolok el, talán nem is ismerek meg soha.

Úgy hallottam fontos szerepet tölt be az életében a környezetvédelem. Igaz ez?

Váradi Ferenc: Ösztönös környezetvédőnek tartom magam. Biciklivel járok, csapvizet iszom és igyekszem minél kevesebb műanyag szemetet venni. A rádióban is gyakorta hívok be olyan szakembereket, akik értenek is a környezetvédelemhez. Talán emiatt is kerültem be a Future of Debrecen mozgalomba, amelyre nagyon büszke vagyok, hiszen a város prominens szakembereivel lehetek egy csapatban. 

Mi a Future of Debrecen mozgalom célja? Mik a tervezett programok, célok erre az évre?

Váradi Ferenc: Számomra a legfontosabb a gyerekek környezettudatos nevelése. Nemrég indult a Zöld Mozi programsorozatunk, készítünk podcasteket. Van egy honlapunk is a www.futureofdebrecen.hu.

 Miket tervez a jövőben? Vannak álmok, vágyak, amik megvalósításra szorulnak?  

Váradi Ferenc: Általában 2 hétre előre tervezek. Szeretek improvizálni, így akár az összes tervem képes vagyok átvariálni, így aztán felesleges nagyon előre tervezni. A legnagyobb vágyam, hogy sok-sok év múlva is ilyen kellemes napokat töltsek el a három lányommal. 

Nagyon köszönjük az interjút és további nagyon sok sikert kívánunk!

244977546_459722522013225_4761817470672401508_n.jpg A fotók Váradi Ferenc tulajdonát képezik.

 (Kövessetek minket Facebook oldalunkon, illetve Instagram profilunkon is, ahol extra tartalmakkal várunk benneteket.)

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturjunkie.blog.hu/api/trackback/id/tr6517797887

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása