„Fontos, hogy az embernek megmaradjanak a csendjei”
2017. december 20. írta: Barna Borbála

„Fontos, hogy az embernek megmaradjanak a csendjei”

2018 márciusában indul a mindennapi olvasást forradalmasító POKET projekt

dsc02863.jpg

Unatkozol utazás közben? Nincs nálad könyv, mert nem fért volna el a táskádban? Nos, ez többé már nem lesz kifogás, hiszen 2018 márciusától egy hihetetlenül izgalmas irodalmi projekt veszi kezdetét. A Vecsei H. Miklós és a Sztalker csoport által kidolgozott POKET elnevezésű olvasás-népszerűsítő kampány révén könyvautomaták lepik el Budapestet, melyekből egyszerűen, olcsón és gyorsan juthatunk hozzá kortárs és klasszikus irodalmi művekhez, melyek az okostelefonokét nem meghaladó méretükkel könnyedén elférnek zsebünkben.  dsc02730.JPG„Amikor három évvel ezelőtt tömegközlekedéssel utaztam, azt láttam, hogy mindenki nyomogatja az okostelefonját. Én pedig még egy olyan generációhoz tartozom, aki ilyen készülékek nélkül lett szerelmes, volt grundom és ott szerzett élményeim.” – kezd bele a POKET történetének mesélésébe Vecsei H. Miklós. „Ez hiányzik nekem és szeretnék ebből átadni valamit a fiataloknak. Nem arról van szó, hogy ki akarom szedni az emberek kezéből az okostelefont, csak alternatívát próbálok kínálni. Elkezdtünk azon gondolkozni, hogyan lehetne ezt megvalósítani, aztán kitaláltuk a zsebkönyv projektet: Budapest legfontosabb csomópontjain olyan automatákat helyezünk el, amelyek pontosan úgy néznek ki, mint az összes többi, csak könyvek lesznek benne.”

A Sztalker csoport hihetetlenül ötletes és forradalmi kezdeményezése tehát márciusban startol legalább hat fővárosi automatával, melyeket a fontosabb csomópontokon és köztereken állítanak fel. A projekt később (az összegyűjtött pénz függvényében) az olvasást népszerűsítő hódító körútra indul: nyáron felbukkannak a legfontosabb fesztiválokon, ahol magyar regények mellett azok angol fordítását is megtalálják majd az érdeklődők. Az ötletgazdák úgy tervezik, később vidéki városokban és balatoni strandokon is felállítják az automatákat. Vecsei H. Miklós a nemrég megjelent „Soliloquor” című könyvének teljes bevételét a POKET-re fordítja és folyamatosan keres újabb támogatókat. Szívügyének tartja a projektet, évek óta keményen dolgozik annak sikeréért, idejét, pénzét nem sajnálva rá.

„Folyamatosan emlékeztetnem kell magamat, hogy az olvasás az egyetlen olyan művészeti kifejezésforma, ahol a befogadó egyenrangú az alkotóval, mivel mindenki fantáziájában másképp jelennek meg a könyvekben történtek. Bennünk olvasókban jön létre az élmény, amit magunkkal vihetünk.” – nyilatkozta a projekt irodalmi vezetője, Grecsó Krisztián, aki azt is elárulta, ő maga is fontosnak tartja az ötlet megvalósulását.img_6009.jpgCsapatukat Kiss Benedek Kristóf tervező egészíti ki, aki a sajtótájékoztatón műhelytitkokba is beavatta hallgatókat: „Olyan könyveket szerettünk volna kiadni, melyek akár csak színeikkel, de vonzóak legyenek azoknak is, akik nem szoktak regényeket venni a kezükbe - egyszóval menővé akartuk tenni azokat, ezért lekerekített sarkú designt kaptak.”

A mindennapi utazási rutint és a színtelen tömegközlekedési pillanatokat érdekesebbé varázsoló projekt első műbőr kötésű, pasztellszínekben pompázó regényei Szerb Antal: Utas és holdvilág, Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk, Csáth Géza: Egy elmebeteg nő naplója, Krúdy Gyula: Ady Endre éjszakái című művei lesznek, melyeket ötödikként egy Dés László által készített szubjektív Esterházy Péter válogatás egészít ki.

Az automatából egyetlen érintéssel, mindössze 990 forintért megvásárolható kortárs és klasszikus irodalmi művek miatt többé nem lehet kifogás, hogy nincs nálunk könyv, de nem lehet gondunk a regények méretével sem, hiszen ezek szinte belesimulnak a zsebünkbe – és végül, de nem utolsó sorban hihetetlenül kedvezményes áron érhetjük el őket. Szeretnénk hangsúlyozni, hogy ez egy nonprofit projekt, aminek nem a pénzszerzés a célja. Próbálunk létrehozni egy olyan fiatal közösséget a generációnkban, akik tudják, mennyire fontos, hogy az embernek megmaradjanak a csendjei, az egymásra figyelés.” - nyilatkozta Vecsei H. Miklós. „Ez egy őszinte projekt. Nagyon hiszünk benne és valóban szeretnénk, ha működne. A cél igazából nem is az olvasás népszerűsítése, hanem az, hogy olyan srácok mászkáljanak az utcán, akiknek a zsebükből különböző színű zsebkönyvek lógnak ki – és tudnak is egymásról. Tudom, hogy az okostelefon nagyon fontos dolog, de megfigyeltem magamon, amikor még ilyen készülékem volt, hogy ha hirtelen magamra maradtam, akkor benyúltam a zsebembe és elővettem. Megijedtem a csendjeimtől. De még emlékszem arra is, amikor nem volt ilyen opció, ezért azt szeretném, hogy ha benyúlunk a zsebünkbe, akkor a telefonon kívül lenne ott valami más is – egy értékállóbb dolog. Krisztiánnal együtt úgy gondoljuk, hogy az okostelefonok sokszor felesleges információk áradatát zúdítják ránk, amiben a végtelenségig el lehet veszni anélkül, hogy az ember felnézne. De az általunk kínált regények olyan minőségi, ugyanakkor fogyasztható kultúrát képviselnek, amiből egyszer az ember időnként kitekint. Annyira fontos és szép lenne, ha egyszer megtörténne, hogy a 4-es, 6-os villamoson utazók felnéznének és összetalálkozna a pillantásuk.”dsc02762.jpgA POKET máris olyan támogatókkal büszkélkedhet, mint Dés László, Geszti Péter, Lábas Viktória (Margaret Island), Rudolf Péter és Zacher Gábor, akik a tavasszal induló irodalmi forradalom nagyköveteiként mind egyetértenek a projekt céljaival.

„Magyarországon divat volt a zsebkönyv. Borzasztóan puha fedelű, elképesztően rossz minőségű kiadványok. Amikor katona voltam, vittem magammal egy csomót. Nagyon szerettem a zsebkönyveket, mert befértek a zubbonyomba.” – emlékezett vissza Geszti Péter. „Hihetetlenül fontosnak tartom a projektet, annak pedig külön örülök, hogy rám bízták ’A Pál utcai fiúk’ képviseletét és szeretetét, nekem ez zsigerből megy. Éljen a Grund és a POKET!dsc02855.jpgZacher Gábor Csáth Géza: Egy elmebeteg nő naplója című könyvének nagyköveteként tevékenykedik a POKET csapatában: „A 176 karakteres generáció korában élünk, ők teljesen máshogy szocializálódtak, mint mi. Valamikor három éve én is ültem egyszer BKV-n: rengeteg droidot láttam. A fülükből drót állt ki, teljesen automatikusan mozogtak és mindegyikük gyakorlatilag a nagy ujjával dolgozott. De hogy miért is jó olvasni? Amikor először beültem egy 3D-s vetítésre jó pár évvel ezelőtt a fiammal, akkor még a kukoricát is elfelejtettem a számba tenni, annyira lenyűgöző volt. Azonban ha vége a mozinak, az ember leveszi a szemüveget és az élménynek vége abban a szent pillanatban. Ezzel szemben máig emlékszem arra, hogy Winnetou Old Shatterhanddal hogyan szabadította ki Nscho-tschi-t fényes nappal. Az olvasás az, ami a belső 3D-ben hagy nyomot és a saját 4.1-es hangrendszeredben játszódik le. Ezt nem lehet helyettesíteni mással, ennél jobb fantáziakeltő nem létezik a világon.”dsc02877.jpgA nagykövetek csapatát a Margaret Island énekesnője, Lábas Viki is erősíti, akinek fiatal kora miatt a célközönség szemszögéből is van rálátásra az okostelefonok és a könyvek „párbajára”: „Én kicsit ahhoz a generációhoz tartozom, aki ilyen készülékkel a kezében jött a világra és ez volt az első olyan eszköz, amin olvashattunk, így nehezen tudták a tanárok megkedveltetni velünk az iskolában a könyveket. Hatalmas utat tettem meg addig, míg újra megszerettem olvasni és érezhettem, hogy a saját gondolataimba merülni tényleg egy mágikus hely. A Harry Potter volt számomra az első nagy csalódás: miután elolvastam a könyvet megnéztem a moziban, azonban én másképpen képzeltem el az összes szereplőt, így megfogadtam, hogy soha többet nem fogok beülni olyan filmre, amit előtte már elolvastam. Rájöttem, hogy nekem otthon megvan Krúdy Gyula :Ady Endre éjszakái című könyve, amit egy antikváriumban vett meg anyukám, amikor látta, hogy egy fesztiválzenekar frontcsaja leszek. Azt mondta, az igazi rock and roll itt kezdődött Budapesten az utcákon, ezzel indított el engem az utamra.”

A könyvautomaták kínálata a tervek szerint két-három havonta öt címmel bővül. Az új regények kiválasztásában az olvasók is részt vehetnek a POKET honlapján, internetes szavazás keretében.

 Fotók: Jasinka Ádám, Puskás Dániel

 (Kövessetek minket Facebook oldalunkon, illetve Instagram profilunkon is, ahol extra tartalmakkal várunk benneteket.)

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturjunkie.blog.hu/api/trackback/id/tr6713514353

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása