„A könyv születése, írása egy érdekes kaland, fantasztikus időutazás volt nekem” - Interjú Kozák Zsolttal
2020. december 11. írta: Talabos Dávidné

„A könyv születése, írása egy érdekes kaland, fantasztikus időutazás volt nekem” - Interjú Kozák Zsolttal

befunky-collage_17.jpg

Mindig öröm olyan embereket megismerni, akik ugyanúgy tisztelik és szeretik a múltat, ahogyan én, akik érdeklődnek és rácsodálkoznak. Az Anne a Zöld Oromból és a Váratlan utazás gyerekkorom nagy kedvencei voltak, a bájos közösség és az emberi történetek felnőtt koromban is elkísértek. Így első között olvastam el Kozák Zsolt Váratlan utazásaim című könyvét, mely 2020 nyarán jelent meg. A mű egy olyan rajongó szemével mutatja be Avonlea világát, aki maga is bejárta a filmsorozat forgatásának helyszíneit és beszélhetett a színészekkel is. A kulisszatitkokkal teli kötetről a szerzőt Talabos Dávidné Dr. Lukács Nikolett kérdezte.

king-family-wedding.jpgFotó: Sullivan Entertainment

Mikor kezdődött az érdeklődésed Avonlea és a Váratlan utazás iránt?
Kozák Zsolt: 1994 elején ismerkedtem meg először a sorozattal, akkor még csak a TV-ben láttam, és semmit nem tudtam a hátteréről. Később, mikor 1996-ban egyetemre mentem, sikerült az internettel is kapcsolatba kerülnöm. Egy nap merő kíváncsiságból rákerestem a „Road to Avonlea” kifejezésre, és döbbentem vettem észre, mennyi érdekes információ, tudnivaló, milyen sok rajongói oldal található kedvenc sorozatomról a neten. Innentől már nem volt megállás, teljesen a sorozat rabja lettem.

Mikor jött az ötlet, hogy könyvet írj róla?
Kozák Zsolt: Hadd idézzek az egyik fejezetből, ami végül nem lett része a kiadott könyvnek, csak a nagyobb csomagot megrendelők kapják meg PDF-ben: „A könyvírás ötlete először nem is nekem jutott az eszembe. Sok-sok évvel ezelőtt egy kedves Váratlan utazás-rajongó barátomnak, Istvánnak vettem néhány dolgot Sullivanék boltjából, aztán amikor találkoztunk, kicsit beszélgettünk a sorozatról. Ő vetette fel először: ’Zsolt, annyi mindent tudsz erről a sorozatról, jártál Kanadában is, miért nem írsz egy könyvet a sztorijaidról? Biztos érdekes lenne!’ Évekig csak ötlet volt a könyvírás, eltettem az ötletet, hogy majd talán egyszer… Múltak az évek, a kalandok, az emlékek meg csak gyűltek a kanadai utazások, különböző összejövetelek során. Aztán ahogy közeledett az Avonlea.hu fennállásának 15. évfordulója, egyre fokozódott a késztetés bennem, meg kellene osztanom a magyar rajongókkal a weboldal történetét, illetve, hogy hogyan vált életem részévé egy kedves, kanadai családi sorozat, a Váratlan utazás.” Egyébként, 7 évvel ezelőtt, 2013. június elején kezdtem el írni a kéziratot. A dokumentum metaadataiból tudom ilyen pontosan. (nevet) Arra a pillanatra viszont így 7 év távlatából már sajnos nem emlékszem, amikor bekattant, hogy na akkor MOST nekiállok. Az a gyanúm, hogy ez nem egy bekattanásos dolog volt, hanem egy folyamat, ami napok, talán pár hét alatt jutott el arra a szintre, hogy megnyissak egy dokumentum fájlt és elkezdjek írni. Az viszont már rémlik, hogy nem ment olyan egyszerűen a kezdet. Nagyon nehezen kezdtem el már az első oldalakat is, de aztán az első fejezetekkel is sok munka volt.

Én a viktoriánus korszakkal foglalkozom, ezért is képeszt el az a csodálat és tisztelet, amit a könyv lapjain láthatunk.
Kozák Zsolt: Örülök, hogy így gondolod. Illetve köszönöm ezeket a kedves szavakat! Én ezekhez a korokhoz nem igazán értek. Annyi kiegészítést viszont tennék, mert ezt konkrétan tudom, hogy Sullivannek a korai Edward-kor szimpatikusabb volt a késői viktoriánusnál, így mind az Anne, mind a Váratlan utazás az eredeti sztori idejénél kicsit később játszódik. Itt pedig hadd idézzek abból az interjúból, amit Sullivan nekem adott. Pontosabban ez már egy idézet az egyik kiadványukból válaszként arra a kérdésre, hogy miért tették 20-25 évvel későbbre az Anne-filmek idejét. Sullivan szerint az eredeti történet az 1880-as években, Montgomery gyermekkorában játszódik. Az írónő első könyvében a Prince Edward-szigeten töltött gyermekkorát írja meg, amikor apja elhagyta és szigorú protestáns nagyszüleire bízta. Ezeket a merev embereket az első könyvében Matthew és Marilla Cuthbert személyében idealizálta. Sullivan azonban az Anne a Zöld Oromból filmváltozatát nem sokkal a századforduló utánra helyezte, a regényhez képest több mint egy évtizeddel későbbre. Eredetileg a látvány miatt döntött így, mert az 1900-as évek elejét érdekesebbnek találta az építészet és az öltözködés szempontjából. A korai Edward-kort választotta a késő viktoriánus kor helyett. Ez az egyedi kronológia tíz éven keresztül kihatott a következő, hozzá kapcsolódó történetekre – az Anne-minisorozatra és a Váratlan utazásra.

journeybegins.jpgFotó: Sullivan Entertainment

Mi a legkedvesebb emléked az írásával kapcsolatban?
Kozák Zsolt: A könyv születése, írása egy érdekes kaland, fantasztikus időutazás volt nekem. Óriási élmény volt hosszú hónapok alatt újraélni számos kalandot, élményt, találkozást, barátságok születését, az elmúlt közel húsz évet. Szerencsére nem kellett kizárólag az emlékezetemre hagyatkoznom, sok mindennek írásos nyoma volt, így pontos részletekről is tudtam írni, nem csak homályos, megszépült emlékekről. Egy csomó régi levelet böngésztem át, de segített a weboldalam, az Avonlea.hu fóruma is. Rengeteg információt találtam benne. Illetve a hírlevelekre is támaszkodhattam, amelyeket az évek során a magyar rajongóknak küldtem szét. Egyébként nem csak én éltem át egy utazást, de szerettem volna ebből az utazásból a magyar rajongóknak is átadni valamit. Akik követték a könyv születésének, vagyis inkább megjelenésének folyamatait, egy több hónapos bevezető kampány részesei lehettek. Blogposztokat írtam, játékokat szerveztem, 30 napos email-sorozatot készítettem a sorozat legjobb idézeteiből, jeleneteiből, rajongói összejöveteleket szerveztem, többet is. Végül a rajongók nem csak egy könyvet, de több extrát is kaptak a könyv mellé még az alapcsomagban is. Szóval röviden az emlékeim újraélése volt a legkedvesebb az írással kapcsolatban.

Milyen nehézségekkel szembesültél alkotás közben?
Kozák Zsolt: Az írás sem volt egyszerű, mert más egy blogposztot megírni és más egy relatíve hosszú könyvet. Szeretek beszélni és írni, de egy könyvet összerakni egészen más dolog, sokkal nehezebb. A gondolataim összeszedése, összerendezése, illetve szelektálása nehéz volt. Több körben lett a könyv szerkesztve, elég sok tartalom kikerült belőle a szerkesztések során. De nem is annyira az írás volt a problémás. Az egyszemélyes mini cégem adja ki a könyvet, így a kiadási folyamatokkal, majd az értékesítéssel is nekem kellett, kell foglalkoznom. A kiadási folyamatok, az előkészítő marketing volt igazából a nehéz. Semmi tapasztalatom nem volt a könyv írás, illetve a könyvkiadás terén, ugyanakkor eléggé maximalista vagyok. Csakis nagyon magas minőségű munkát tudtam elfogadni, így nem csak az írás, de a kiadási folyamatok is rendesen elhúzódtak.

Ki volt a kedvenc karaktered a sorozatokból?
Kozák Zsolt: Nincs igazából kedvenc karakterem. Mindenkit szeretek a Váratlan utazásból. A főszereplőket, Sarát és Hettyt talán kicsit jobban kedvelem, de nem tudok egyetlen karaktert sem kiemelni, aki a kedvenc lenne.

Mik a jövőbeli terveid?
Kozák Zsolt: Egy olyan sorozattal kapcsolatban, aminek már több, mint 20 éve vége, túl sok tervet nem lehet már szőni sajnos. Azért vannak még ötleteim, terveim elsősorban a magyar rajongók számára, de azok még annyira kezdetleges fázisban vannak, hogy egyelőre nem szeretnék részleteket elárulni. Az biztos, hogy vannak még ötleteim a Váratlan utazással kapcsolatban. Köszönöm szépen az érdeklődést és az interjút!

Nyitókép: Kozák Zsolt

(Kövessetek minket Facebook oldalunkon, illetve Instagram profilunkon is, ahol extra tartalmakkal várunk benneteket.)

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturjunkie.blog.hu/api/trackback/id/tr3016328958

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása