Te miért lettél vegán?
2018. január 29. írta: Kászon Tomi

Te miért lettél vegán?

pxqrocxwsjcc_49egjre5c0ogugckwigci8_rvng_thumbnail-titled_16x9-en-us.pngNapjainkban igazán trendi táplálkozási forma a vegán vonal. Amelynek a lényege az, hogy elhagyni mindent, ami állati eredetű, és a növényi alapanyagokat minél sokrétűbben beépíteni a mindennapi étkezésbe. De pontosan miért lesz valaki vegán, és miért változik meg egy csapásra tőle az ember élete? Megkérdeztük azokat, akik tudatosan így élik mindennapjaikat, és mindezt élvezettel teszik.

Eljutottunk oda, hogy 2018-ban a veganizmus már nem csak pár eltökélt ember harcát jelenti a megrögzött húsevőkkel szemben, hanem egy szimpatikus és izgalmas életrevaló irányzatot.

Mint sok esetben, itt is többféle táplálkozási módról beszélhetünk, ugyanis vannak kifejezetten étrendi vegánok, akik értelemszerűen minden tekintetben kiiktatják az állati eredetű termékeket. Az etikai vegánok azok, akik az egésznek a hátterét megfogva, életük minden egyes részét úgy alakítják, hogy az tökéletesen eleget tegyen annak a filozófiának, amit követnek. És vannak a vallási szempontból vegánok, ők a felekezeti hovatartozásukból adódóan nem élnek a húsiparág által felkínált lehetőségekkel.

Én, mint nem vegán ember úgy gondolom, hogy nem lehet egyik pillanatról a másikra felhagyni az addig jól bejáratott étkezési szokásokkal. Azokról a hússal elkészített ételekről, vagy épp tehéntejjel készült finomságokról. Persze tudatos életvitellel mindent el lehet érni, meg lehet változtatni a berögzült napi rutint. Be kell valljam, több hónapja már ismerkedem a vegánsághoz vezető úttal, és egyre jobban érzem magam tőle. Húsos ételeket már szinte alig eszem, viszont amit még képtelen vagyok teljesen kiiktatni az a hal, illetve a joghurtok, édességek…

Persze tudom, hogy milyen remek mentes alternatívák vannak a piacon, akár ha csak a Joya, vagy az Alpro termékeire gondolok. Ízletes „sajtok” terén pedig a Violife, ami kiemelhető. Esetleg, ha valami egyedi magyarra és kókusztejesre vágyunk, akkor nézzük csak meg a Hideg Nyalat kínálatát, nem fogunk benne csalódni az biztosra vehető!

Most pedig következzenek azok, akik huzamosabb ideje vegánok, és első kézből mesélnek a benyomásaikról, átélt nehézségekről, vagy egyszerűen az élhetőbb mindennapokról.

veganism-un_0_0.jpg

Mikor és minek a hatására lettél a vegán életmód követője?

Forintos Eszter: 2014 decemberében lettem vegetáriánus, akkor még nem voltam kész ennél nagyobb váltásra, a környezetem ezt is nehezen fogadta, hiszen nincsenek körülöttem sokan, azaz nem voltak, akik így étkeztek. 2016 augusztusában lettem vegán, addigra már világossá vált, hogy a hús mellőzése nem akadályozza meg, hogy az állatokat máshogy – akár még inkább – kihasználják.

Gaál Dániel: Barátok hatására, akik tájékoztattak az állatipar szörnyűségeiről. Kb. három éve.

Hipp Heni: Mióta tudatomra ébredtem elhatároltam magam az állatok elleni erőszaktól, ez gyermekként a vegetarianizmusban nyilvánult meg. A hús azonnali elhagyását az az élmény váltotta ki belőlem óvodás koromban, mikor a nagyszüleimnél disznóvágáskor kiszaladtam az udvarra a sikolyok hallatára és megláttam mi is történik, a szagot, a sok vért, mindenem küzdött ellene, borzalmas felismerés volt. Bűntudatom volt, és többé szándékosan sosem ettem húst később a szüleim elfogadták, és lassacskán támogatni kezdtek. A veganizmustól engem is csak bizonyos ismeretek választottak el, mikor megtudtam mi az és miért van, érdekelni kezdett és elkezdtem kutakodni, persze szkeptikusan, mert a buksimba volt nevelve, hogy a "tej a kalcium mekkája" és "tojás nálkül nincs fehérje" de lassan feloszlottak a tévhitek, kitisztult a kép, a végső döntést Zöldellával váltott levelezés hatására hoztam meg és a Vegán állatvédelem honlapjának cikkjeiére. Azóta is nagyon hálás vagyok nekik, és a VIH-nek na meg az ezt ettem ma vegán csoportnak is a sok segitségért.

Horváth Edit: Öt éve lettem vegetáriánus a jóga hatására, a nem bántás elvet követve, majd két évvel később láttam az Earthlings című filmet és rájöttem, hogy etikai vegetáriánus nincs, így ha ez a vonal motivál továbbra is, akkor csak a vegánság jöhet szóba. Azt hittem nehéz lesz elhagyni a sajtot, de könnyebb volt váltani, mint gondoltam.

Ivanov Viktória: Vegetáriánus voltam előtte, de nagyon ritkán fogyasztottam húst. Ahogy ebben a témában kutakodtam az interneten, úgy egyre több alkalommal találkoztam a hús-, tej- és tojásipart bemutató videókkal és cikkekkel. Elkezdett érdekelni, hogy az állati termékek nagyipari előállítása mennyire van összefüggésben a környezetszennyezéssel globális szinten. Így jutottam el a veganizmusig, amely számomra a környezetszennyezés problémájának megoldására az egyik alternatívát jelenti. Illetve a vegán gasztronómia élménye egy hatalmas húzóerő volt számomra, aki imád a konyhában művészkedni.

Jónás Bálint: Párom pár hónappal megelőzött engem a teljes átállással. Mikor én még mindenféle állati terméket ettem, ő már évek óta vegetáriánusként akkor is elfogadta ezt, ezért nem merültek fel az állati termékek fogyasztásánál az ok-okozatikérdések. Akkor váltottam életmódot, amikor furdalni kezdett a kíváncsiság és jobban meg szerettem volna érteni az ő motivációját és ennek az étrendnek az egészségre gyakorolt hatását, ezért kutatásba kezdtem. Akkoriban 2016. decemberében, Gary Yourofsky beszéde győzött meg először a vegán életmód mellett, de ezt követően még számos személy, köztük vegán étrendet támogató orvosok, dietetikusok, egészségügyi szervezetek, sportolók és egyszerű magánszemélyek voltak rám nagy hatással.

Kiss Dorka: 2014-ben kiderült, hogy jóindulatú agydaganatom van. Ekkor még nem, de rá 3 évre, pontosan 2017 februárjától váltottam vegán életmódra.

Kubó Cintia: 2016 áprilisa óta vagyok vegán. Nem néztem meg egyik híres filmet sem (pl. Cowspiracy), hanem egy kedves barátnőm mesélt erről az életmódról. Előtte többször voltam vegetáriánus.

Lőwinger Dorka: 14 évesen döntöttem úgy hogy lemondok a húsevésről, azaz lassan egy éve. Én is egyike vagyok azoknak, akiket vegán videósok inspiráltak, informáltak. Almási Petrának köszönhetem ezt a változást, ha nem találom meg őt és a videóit ki tudja most hol tartanék az életben. Nem lettem egyből vegán,sokáig vegetáriánus voltam.

Nyáry Luca: Három éve lettem elsőre csak vegetáriánus, ebből lett később a vegán. Azért döntöttem így, mivel mindig is állatimádó voltam, és ahogyan egyre többet tudtam meg a világról, kezdtem észrevenni, hogy az állatok iránti szeretetemmel nem összeegyeztethető az, ha fizetek a kihasználásukért. Ezután elkezdtem ismerkedni a vegetáriánus, vegán közösséggel, és ott tanultam meg, hogy a tojás a tej előállítása is állatok halálához, és szenvedéséhez vezet, így szép lassan ezeket is letettem. Néha még most is előfordul, hogy nagyon megkívánok valami tejeset tojásosat, de már nemet tudok neki mondani. :)

Pintér Adrián: Fokozatosan tértem át a vegán életmódra, először a feldolgozott hústermékeket hagytam abba kb. háron évvel ezelőtt. Egy éve elhagytam az összes húst majd 2017 szeptembere óta minden állati eredetű élelmiszert. Több oka is van a döntésemnek, első helyen állat és környezetvédelmi szempontok miatt. A sajtról és a tojásról volt a legnehezebb lemondani, de a sors beleszólt -kazein érzékenység alakult ki a szervezetemben innentől nem volt kérdés… így már a tojás is könnyen ment.
istock_42596476_small_1.jpg

Mi a gond az állati eredetű élelmiszerekkel?

Forintos Eszter: Rengeteg minden: etikai szempontból van a legtöbb gond, de emellett meggyőződésem, hogy egészségügyi és környezettani rossz kihatásai is vannak.

Gaál Dániel: Az állatipar nagyon nagy mértékben környezetszennyező, a légkör, a víz, és a talaj szennyezése elképesztő mértékeket ölt (nagyobb, mint más üzemek együttvéve). Továbbá többmillió állat szenved és hal meg naponta az emberek ilyen irányú táplálkozása miatt, amit kicsit sem lehet humánosnak nevezni.

Hipp Heni: Józanésszel nézve az, hogy a húsfélék nem élelmiszerek, hanem holttestek. A tej és a tojás esetében pedig a saját hasznukra termelik őket, nem pedig az emberek kiszolgálására. Ha nem lenne ezekre szükségük az egyed és fajfenttartáshoz ezek az anyagok nem is léteznének, ebből következően minden egyéb jellegű felhasználásuk szembe megy a természetes rendeltetéssel.

Minden falat hússal vagy korty tejjel, amit elfogyasztunk erőstjük annak az érzetét a környezetünkben és a társadalomban, hogy ez elfogadható. Tehát minden vásárlásunk és ilyenfajta étkezési szokásunk egyfajta szavazat az elnyomás és az erőszak mellett. Ezért fontos az egyéni bojkott, a felelősségteljes vásárlás és étkezés.

Horváth Edit: Bármi, ami állati eredetű, az számomra már nem élelmiszer.

Ivanov Viktória: Úgy gondolom, hogy az állatok ipari méretű kihasználása ártalmas a környezetre és hosszú távon egyáltalán nem fenntartható, ráadásul véleményem szerint teljesen felesleges.

Jónás Bálint: Először is számos civilizációs betegség fő kiváltói: magas vérnyomás, szív- és érrendszeri betegség, cukorbetegség, autoimmun betegségek, elhízás, daganatok és egyéb szervi betegségeknek. Valamint számos egészségügyi szervezet és táplálkozásban valóban járatos szakember bizonyítékokkal alátámasztva állítja, hogy a teljes növényi étrend valóban pozitív hatással van az egészségmegőrzésre. Saját tapasztalatom is ezt tanúsítja.

Másodszor nem mondanám morálisnak, hogy más fajokat a profit és a berögzült emberi hagyományok miatt kihasználjunk.

Harmadszor gazdaságilag és környezetvédelmileg rendkívül előnytelen az állattartás. Túl kevés állati terméket lehet produkálni a felhasznált növényi táplálékokhoz viszonyítva.

Kiss Dorka: Egészségtelen, számos betegség okozója. Gyermekként sem voltam oda érte (sosem tudtam Édesanyámmal bemenni a húsboltba, a szagától is rosszul voltam), ma már hozzá sem tudnék érni. Milliónyi ártatlan állat halála az ára annak, ha valaki állati alapanyagú ételt fogyaszt.

Kubó Cintia: Először is az, hogy nincsen az emberi szervezetnek szüksége az állati eredetű élelmiszerekre. Attól, mert valamit meg tudunk emészteni és ehető, nem egyenlő azzal, hogy egészséges és szükséges is. Továbbá tudtommal, sokkal betegebbé tudnak tenni az állati ételek, mint a növényiek. Ami pedig az egyik legfontosabb érv, hogy nincsen humánus állatölés! Az állatokat brutálisan lemészárolják azért, hogy az emberek 20 percig élvezzék az adott étel ízét.

Lőwinger Dorka: Az állatok kihasználása, leölése a gond. Mindig is szerettem az állatokat, csodáltam őket szinte. Mikor húst ettem, akkor is elég nagy bűntudattal tettem. Tudtam, hogy miket tesznek az állatokkal, de én úgy voltam vele, hogyha már meghalt, akkor ne legyen felesleges. Viszont egy pár videó után már magától a hústól, és az emberektől is hányni tudtam volna.

Nyáry Luca: Az, hogy bántunk és kihasználunk értük több millió ártatlan élőlényt. Ezeknek az állatoknak a halála teljesen felesleges és szörnyű, hogy arra szocializáljuk a gyerekeinket már nagyon kicsi kortól, hogy ez rendben van így. Rossz, hogy egy már nyíltan állatkínzó, környezetszennyező, és sokszor egészségtelen iparágnak hajlandóak vagyunk ‘’elnézni,, ezeket csak, mert úgy kényelmesebb.

Pintér Adrián: Több tanulmány szerint is egészségre károsak, fogyasztásukkal állatokkal való kegyetlenkedéshez, és  bolygónk tönkretételéhez nagy mértékben járulunk hozzá.
vegan-buddha-bowl.jpg

Milyen változásokat vettél észre a szervezetedben a vegán étrendnek köszönhetően?

Forintos Eszter: A legfeltűnőbb, hogy eltűnt a vitaminhiányt jelölő folt a körmömről. Vékonyabb is lettem, viszont néhány zöldség, gyümölcs, amiket előtte nem fogyasztottam olyan mértékben nem tesz jót a gyomromnak, azokat kerülnöm kell. Lelkileg viszont mindenképpen sokkal jobban érzem magamat.

Gaál Dániel: Frissebb vagyok, a rezgésszintem megnőtt, gyors emésztés, tele vagyok energiával.

Hipp Heni: Én már gyerekként is vegetáriánus voltam, akkor azt gondoltam ezzel elkerülöm, hogy számomra káros anyagokat fogyasszak, de sok emésztési problémám volt, rengeteget fájt a hasam, elég érzékeny az emésztőrendszerem, mert kicsiként volt egy súlyosabb immunbetegségem. Mikor viszont véglegesen vegán étrendre váltottam, hihetetlenül tisztának éreztem magam, sokkal gyorsabb lett az anyagcserém, könnyebb az emésztés, nincs az a fajta nehézség érzet egy kiló növényi rántottsajt után sem például, mint egy adag zsíros tehéntej alapútól lenne.

Horváth Edit: Az emésztésem teljesen helyrejött. Mivel nagyon ritkán eszem cukros, feldolgozott ételt, így azt vettem észre, hogy a súlyomat is könnyebben tartom.

Ivanov Viktória: A tejfehérje okozta bőrproblémák megszűntek, bár ez nem köthető kimondottan a vegán étrendhez. Nem vettem észre semmi hatalmas változást.

Jónás Bálint: A felesleges kilóimat fogyókúra nélkül leadtam és egy egészséges súlyt azóta is tartok. A gyakori szellemi fáradtságom megszűnt. Fizikálisan jobban teljesítek, energikusabb vagyok a sportban, jobban regenerálódok. Kitisztult a bőröm. Erősödött a hajam. Egy rövid, gyenge, kósza megfázáson kívül hosszú idő után végre nem kaptam el semmilyen betegséget egy év leforgása alatt, miközben körülöttem másokat elkapott mondjuk egy influenza.

Kiss Dorka: Tartósan visszaállt a testsúlyom az ideálisra, energikusabb vagyok, optimistább lettem, szebb lett a bőröm.

Kubó Cintia: Jobb lett az emésztésem, a hajam fényesebb és gyorsan nő, épp úgy, mint a körmöm is.

Lőwinger Dorka: A vegán életmód az emésztésemnek mindenképp jót tett. Könnyedebbnek érzem magam, energikusabban indulnak a napjaim. Sose voltam egy pozitív ember, mindennek csak a negatív oldalát láttam, illetve dühkitöréseim voltak és szorongtam is. Azzal, hogy vegán lettem, valamiért enyhültek ezek, folyton csak mosolygok és pozitív vagyok.

Nyáry Luca: Nekem sajnos nem túl pozitívak a tapasztalataim, én amint elkezdtem letenni a húst 20 kilót feldobtam magamra. Sosem éreztem azt, hogy eleget ettem, mivel hús nélkül kevés minden laktatott jól. Azóta ennek szerencsére lement a fele, de még mindig küzdök a súlyommal. Valószínűleg ha helyesen csinálom, ha utána nézek, miből mennyire van szüksége a szervezetemnek, ez meg se történik, de nagyon kezdő voltam a dologban.

Pintér Adrián: Fogytam/ok. Magasabb az energia szintem, sokkal terhelhetőbbé váltam. Nyugodtabb vagyok, „nehezebben kapom fel a vizet”. :)
253chesterst-9.jpg

Mi a kedvenc vegán fogásod?

Forintos Eszter: A vegán lasagne. És a megszokott ételeim vegán változata pl. rakott kel tofuból.

Gaál Dániel: Az összes. Friss spenót, paradicsomos tészta magvakkal, grillzöldség-gomba-tofu kombó. „Köretnek” meg: krumpli, szójaszószos rizs, répás-almás sült cékla.

Hipp Heni: Húha, fogós kérdés. Nehéz egyet kiválasztani. Talán a tofu alapú citromos "túrótorta", de élen jár a csicseri palacsinta is.

Horváth Edit: Hangulatfüggő, hogy épp mit kívánok, de ha mindenképpen kedvencet kellene választanom, akkor a sushi.

Ivanov Viktória: Nincs kedvenc, de humuszt zellerszárral bármikor tudnék enni. :)

Jónás Bálint: Mostanában a paradicsomos-szójás gombapörkölt durumtésztával és hamis parmezánnal (alapja a sörélesztő pehely), illetve a szintén házi készítésű babos-zabos-diós-répás fasírt, friss zöldséggel és sütőtökös vagy édesburgonyás krumplipürével nyerte el a tetszésemet. Valamint a nyers vegán sütemények elmondhatatlanul ízlenek: pl. datolyás brownie dióval és természetesen kakaóval.

Kiss Dorka: Minden, amit elkészítek, főként nyers vegán tortáimra vagyok büszke.

https://www.facebook.com/lujzikitchen/shop/

Kubó Cintia: Humusz minden mennyiségben!

Lőwinger Dorka: Nincs konkrét kedvencem, viszont a gyümölcsöket imádom.

Nyáry Luca: Csicseriborsó. Minden formájában imádom, legyen az humusz, falafel, főtt vagy pandzsábi fűszerezésű, mindegyik isteni.

Pintér Adrián: Retekcsíra, csicserilisztes bundáskenyér, zabkása.
carrot-and-sesame-burger.jpg

Mi a kedvenc boltban kapható vegán terméked?

Forintos Eszter: Sörélesztőpehely.

Gaál Dániel: A zöldségek és a magvak. :)

Hipp Heni: Veganz epres fehércsokoládé. :)

Horváth Edit: Általában alap dolgokból főzök (zöldségek, gabonák, stb), ritkán vásárolok készterméket, kedvencem sincsen. Nem vagyok édesszájú, így a csokik és a rágcsálnivalók is kiesnek. :)

Ivanov Viktória: Bionella, Manner, Ráma vegán margarin.

Jónás Bálint: Kifejezetten nincs ilyen. Nem a márkát keresem, hanem az összetevőket nézem át. Pár havonta rendelek egy nagyobb mennyiségű csomagot interneten keresztül, mert így jóval olcsóbban hozzá tudok jutni a termékekhez. Gyakrabban kerül a kosárba Alpro, Joya, Szafi, Dénes Natura termék. Ugyanakkor vegyszermentességre is törekszek, ezért pl. mosódiót, mosószódát, ecetet, öko mosószert stb. használok 90%-ban takarításhoz.

Kiss Dorka: Kesudió. Ezzel számos ételt, desszertet készítek. Nem szeretem a készételeket, igyekszem mindent magam elkészìteni.

Kubó Cintia: Alpro kókuszos kakaó.

Lőwinger Dorka: Talán a vegán csokifagyit tudnám a kedvencemnek mondani, iszonyat finom.

Nyáry Luca: A Trolli nevű gumicukormárka savanyú gumicukrai. Sajnos nem mindegyik vegán, szóval meg kell nézni, de sok az és nagyon finomak, simán verik a Haribót, ha valakinek esetleg az hiányozna. :)

Pintér Adrián: Alsan bio margarin.
plant-milk-oat-almond-coconut-1015x677.jpg

A növényi tejek közül melyik a favorit, és milyen formában szoktad fogyasztani?

Forintos Eszter: Alpro szója/mandula, de bármilyen jöhet, váltogatom. Zabkását eszek a legtöbbet növényi tejjel.

Gaál Dániel: Vegán létemre ritkán fogyasztok ilyet, de a rizstej a legfinomabb szerintem.

Hipp Heni: Mindenféléhez használok, amibe csak illik, de magában is iszom. Különböző célokra más-más "tejet" használok, pl: Kávéba a szójatejet szeretem lejobban, főzéshez a rizstejet, édességekbe kókuszt, kesut és még sok félét sok mindenre, imádom a tejet, eszemben sem volt lemondani róla, csak erőszakmentesre cserélve élvezem.

Horváth Edit: Kávéba rizstejet szoktam tenni, mert nekem az tűnik a legsemlegesebbnek. Ha kávézóban vagyok, akkor szoktam még mandula / kókusztejet inni hozzá. Turmixba és chia maghoz használok még tejet, illetve néha ételbe főzöm.

Ivanov Viktória: A házi máktej bármilyen formában.

Jónás Bálint: Mandulát veszek mostanában leggyakrabban. Azonkívül kókuszost, vaníliás rizstejet, mogyoróst, kesudióst és zabosat is, ha épp arra van kedvem. Használom ezeket müzlihez, meleg ételhez, süteményhez és turmixba is. Épp úgy, mint korábban a tehéntejet.

Kiss Dorka: Zabtej, mandulatej.

Kubó Cintia: Rossmann és Müller saját márkás termékei, illetve az Alpro márkájú növényi italok. Turmixhoz használom őket és kávéba is öntöm, valamint néha főzésnél is előkerül.

Lőwinger Dorka: Minden növényi tejet próbáltam a zab kivételével, de mindegyik csalódást okozott, undorodtam az ízétől, ha nem, akkor nagyobb mennyiségben már abszolút nem volt finom. A kókusztejről is ezt hittem, de mikor megkóstoltam nagyon megörültem, egyszerűen isteni. Nálam a kókusz nyert.

Nyáry Luca: Kókusztej. Nem nagyon rajongok a növényi tejekért, szerintem általában nem finomak a velük készült receptek, de a kókusztej magában is nagyon finom, és keleti kajákhoz is remek választás.

Pintér Adrián: Costa márkájú zabital, zabkását vagy kakaót szoktam belőle készíteni.
cherry-blueberry-oatmeal-with-acai-1-1080x1500.jpg

Volt olyan alapanyag, amitől előzetesen tartottál, és miután kipróbáltad kellemes csalódás ért?

Forintos Eszter: A tofuval kellett hosszabban ismerkednem.

Gaál Dániel: Régen a zellert elutasítottam mindig, de amióta vegán lettem, a szervezetem kívánja, és az ízlelőbimbóim is elfogadják. :)

Hipp Heni: Ó, de mennyi! Az elején szörnyen szkeptikus voltam, tejtermék imádóként nem hittem, hogy valaha megkóstolom egyáltalán a növényi sajtot, vagy tejtermékeket. Ma pedig szinte kivétel nélkül mindenféle fajtájukat szeretem, és a hasfájós mellékhatás nélkül sokkal többet is eszem a tejes kedvenceimből. De hasonló volt a sörélesztő pehely vagy az aquafaba is, ma nem is értem, hogy halogathattam őket annyit.

Horváth Edit: Nem tartok semmilyen alapanyagtól / növénytől :) Szívesen kipróbálok mindent. :)

Ivanov Viktória: Alga.

Jónás Bálint: Alapanyagként talán a búzasikért említeném, ami a szejtán alapja. Termékként a Violife növényi sajtot. Kellemesen csalódtam mindkettőben.

Kiss Dorka: Tofu.

Kubó Cintia: Talán a szejtántól tartottam a leginkább a furcsa kinézete miatt. Nekem olyan volt a csomagolásban, mint az igazi hús jó sok vérrel… de az íze aztán ezt mind elfeledtette velem.

Lőwinger Dorka: Nincs olyan, minden vegán ételt örömmel nézegettem, illetve ettem.Az avokádó pedig más téma, azt nem merem megkóstolni.

Nyáry Luca: Mindig azt hittem, hogy a tofu mindenképpen ízetlen és gumiszerű lesz, akármit csinálsz vele, aztán ettem a Tökmag névre hallgató vegán kajáldában egy olyan fűszeres-tofus szendvicset, hogy azonnal beleszerettem. Azóta magamnak is csinálok néha. :)

Pintér Adrián: Tahini.
ds34sztwsaar-ji.jpg

Mivel győznél meg egy nem vegán embert, hogy érdemes táplálkozási formát váltania, és hagyjon el mindent, ami állati eredetű?

Forintos Eszter: Jó példát mutatnék, finom ételeket készítenék, hogy lássák, hogy egyszerű és ízletes ételeket is lehet enni vegánként. Sajnos a morális érvek nem hatnak elsőre, ezért nem szabad erőszakosnak lenni, mert az a visszájára fordulhat.

Gaál Dániel: A bolygónk, és a rajta élő állatok védelme.

Hipp Heni: Attól függ milyen beállitottságú ember, egy alapvetően empatikus személynek, akinek vélhetően csak hiányosak az ismeretei, az érzelmeire ható tényeket mesélek, beszélgetek vele a "haszonállatok" sorsáról, videókat mutatok, melyeket gyakran ledöbbenés és kétségbeesés követ, majd felajánlom, hogy keressen, ha valamire szüksége van a témában, és hagyom elmélyülni az új tapasztalataiban.

A logikát, hagyományt, egészséget súlykoló embereknek tényeket levezető cikkeket, könyveket ajánlok, küldök, olyan csoportokat és oldalakat mutatok neki,k mint a vegan in hungary, vagy a vegan állatvédelem oldala. Érvelő vitát alakitok ki de csak amég az tényleg produktiv, és nem alakul veszekedéssé.

Horváth Edit: Nem hiszek a meggyőzésben, a példamutatásban annál inkább.

Ivanov Viktória: Nem szívesen győzködök embereket. Ez mindenkinek a maga döntése, de a veganizmus melletti legnagyobb érv számomra a környezetvédelem, nem pedig egészségügyi okok, bár állítólag egy megfelelően összeállított vegán étrenddel számos betegség kialakulása megakadályozható.

via GIPHY

Jónás Bálint: Megkérném, hogy nézzen meg pár ismeretterjesztő filmet, pl. a What the Health-et és a Forks over knife-ot, majd ezt követően gondolkozzon el rajta. Amit én mondanék neki, az egy olyan számára, aki a hagyományok, a szokások és a jelenlegi társadalmi elvárások rabja, nem tűnne elég hitelesnek, mintha ugyanazt szakemberek szájából hallaná, vagy mások sikertörténetiből látná. Ha ez nem lenne elég, akkor békésen elbeszélgetnék az illetővel az állattartás kegyetlenségeiről. Ha ez sem elég, akkor csak reménykedhetek, hogy valamit mégis elültettem az illetőben, ami ha nem is azonnal, de egyszer ki fog hajtani benne. Akármennyire is az emberiség érdekét szolgálná ez az életmód, nem lehet másokra kényszeríteni.

Kiss Dorka: Az egészségi állapota javításának, testsúlyának optimalizálása, energikusabbá válásának, a „nem ártás” elvének hangsúlyozásával.

Kubó Cintia: Kevés annál jobb érzés van, mint amikor úgy fekszik le egy vegán este aludni, hogy aznap sem ártott senkinek és senkinek sem kellett meghalnia ahhoz, hogy ő jóllakhasson.

Lőwinger Dorka: Azt inkább másra hagynám, nem vagyok az érvelések mestere. De én csak biztatni tudok rá mindenkit, egészséges, finom, és nagyon jót tesz a szervezetednek, és a lelkednek is egyben.

Nyáry Luca: Én leginkább a mindenevés negatívumai helyett a vegánság legjobb részeit szoktam hangsúlyozni (kivéve, ha érzelmes napom van, olyankor kiabálok, hogy szenvednek a tehenek), mert azt kevésbé veszik támadásnak. Sok mindenevő érzi magát rosszul, amikor egy vegán megpróbál a lelkiismeretükre hatni, gyakran pont azért, mert valahol ők se tartják ezt helyesnek, de kényelmesebb visszaszúrni és nem változtatni, mint elismerni, hogy lehetne ezt jól, vagy legalábbis jobban csinálni.

Pintér Adrián: Nem győzök meg senkit ez mindenkinek a saját döntése, de nézzen egy-két vágóhidas videót, olvasson statisztikákat a környezetszennyezésről.
23847511_556567718069039_4085541918952911708_o.jpg

Hallottál már a Vegan Sunday Market nevezetű rendezvényről?

Forintos Eszter: Igen, de még nem volt szerencsém eljutni a rendezvényre.

Gaál Dániel: Igen, de még nem voltam rajta.

Hipp Heni: Naná! Vidékiként nem tudok gyakran menni ilyenekre, de nagyon szuper kezdeményezés, hálás vagyok azoknak, akik annyit dolgoznak ezekért az eseményekért, hogy bővitsék a vegánok lehetőségeit, és ismerkedési lehetőséget nyújtsanak a még nem vegán érdeklődőknek. Nagyon szuper ez és a többi hasonló program is, megyek rájuk, amikor csak tudok! Vegánként nagy élmény kicsit hasonló gondolkodású emberek légkörében lenni.

Horváth Edit: Igen.

Ivanov Viktória: Igen, de még nem jutottam el rá.

Jónás Bálint: Hallottam és egyszer voltam is ott. Kellemes hangulatúnak tartom és nagyon finom ételek vannak ott.

Kiss Dorka: Igen, hallottam. Nem oly rég költöztem vissza Magyarországra, így még csak terv, de hamarosan szeretnék ellátogatni.

Kubó Cintia: Igen, hallottam, rendszeresen kijárok ezekre az eseményekre.

Lőwinger Dorka: Hallottam róla, de sose volt alkalmam elmenni, egyszer mindenképp szeretnék!

Nyáry Luca: Igen, már voltam is kint rajta. Szuper kezdeményezés.

Pintér Adrián: Igen.
cropped-govegan.jpg

Az állatnak érző szíve van, mint neked. Az állat érez örömet és fájdalmat, mint te. Az állat ragaszkodik az életéhez, mint te. Az állatnak joga van élni, mint neked. - Peter Rosegger

 

Főkép: tastemade.com 

Fotók: eater.com | veganfoodandliving.com | livingaveganlife.co.za | thehealthfulideas.com | independent.co.uk | faithful-to-nature.co.za | topinspired.com | wellandfull.com | iquitsugar.com | Vegan Food Fest

(Kövessetek minket Facebook oldalunkon, illetve Instagram profilunkon is, ahol extra tartalmakkal várunk benneteket.)

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturjunkie.blog.hu/api/trackback/id/tr9813589259

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2018.01.30. 01:09:16

A vegán szekta se különbözik a többi vallási szektától. Térítenek. Az itt megnyilatkozó vegánok nagy részét valakik (barátok, térítők) bevonzották, beoltották, beforgatták a vegánságba. A másik részük meg egyszerűen finnyás, hústól undorodó kisgyerekből lett finnyás, mindentől undorodó felnőtt.
Félreértés ne essék, én is szeretem a vegán ételeket, a padlizsánkrém vagy a hummusz a kedvenceim közé tartozik és nagyon jól készítem őket, a magvakat is imádom. De emellett én eszem tojást, tejtermékeket, húsokat is. Szóval én egy nyitottabban gondolkodó vegán vagyok.

A vegánok chia, quinoa, kesudió és avokádómániája sajnos roppant káros a környezetre nézve, de ezt ők sose fogják belátni.

midnightcoder2 2018.01.30. 13:16:25

A természet rendje hogy az állatok általában úgy fejezik be a pályafutásukat, hogy egy-egy ragadozó megeszi őket. Aki meg akarja szüntetni az állatok szenvedését, először is minden vadon élő állatot kellene elpusztítania. Aztán persze a haszonállatokat is, elvégre ha vegánok vagyunk akkor nincs rájuk szükség. Végül pedig a házikedvenceket, mivel ezek alapvetően ragadozók és csak szenvednek növényi diétán tartva (a macska nem is hiszem, hogy túlélné). Azaz egy igazi állatbarát vegán legfőbb feladata a földön az összes állat kipusztítása.

Muad\\\'Dib 2018.01.30. 13:19:26

"...Akármennyire is az emberiség érdekét szolgálná ez az életmód, nem lehet másokra kényszeríteni..."
Istenbas*ott szekta. A világon semmi baj nincs a vegán életmóddal, de a köré épült retardált baromságokkal már annál több. Az ilyen emberissgg'rdeke alakoknak nyugodtan lehetne mutogatni, hogy a menő rohatt'bio vegán cuccok megtermesztésével hány őshonost fajt sikerült már veszélybe sodorni. De persze egyszerűbb a rózsaszín vattacukros álom ahol a világ teljes mezőgazdasági szükségleteit majd a biopiacokon áruló hippik termesztik. A matematika sajnos már nem olyan erős ezeknél az egyéneknél és sehogy sem sikerül összeadogatni, hogy vajon mennyi is az annyi, amit meg kellene termelni.
Szomorú tényközlés következik: vegánként és húsevőként is ártasz mind a bolygónak mind az állatoknak bizonyos mértékben. Ilyen az élet, ha ennyi ember van a bolygón...

arabok balrol 2018.01.30. 13:28:45

nem erdekel ki mit eszik amig nem terjeszti a vallasat

arabok balrol 2018.01.30. 13:29:35

mindenesetre aki hozzam jon vendegsegbe annak nincs kulon menu hozhat kajat maganak ha nem koll a gulyas

Muad\\\'Dib 2018.01.30. 13:41:51

A másik (a sokból):
"...Kevés annál jobb érzés van, mint amikor úgy fekszik le egy vegán este aludni, hogy aznap sem ártott senkinek és senkinek sem kellett meghalnia ahhoz, hogy ő jóllakhasson..."
Az b+, az. Hüpp-hüpp-barba-trükk:
https://www.nature.com/polopoly_fs/7.38249.1470654478!/image/IUCN_biodiversity_loss_by_threat_COMMENT_WEB.jpg_gen/derivatives/landscape_630/IUCN_biodiversity_loss_by_threat_COMMENT_WEB.jpg

Medgar 2018.01.30. 13:46:19

Mindenkinek joga van eldönteni mit eszik, viszont vallást csinálni ebből furcsa és visszataszító.

FlybyWire 2018.01.30. 13:47:08

"a veganizmus már nem csak pár eltökélt ember harcát jelenti a megrögzött húsevőkkel szemben"

Ezek a szerencsétlenek korábban harcoltak volna? Észre se vettem :D

felső határ nincs 2018.01.30. 13:51:30

Isten megmondta h az embere minden ami a foldon talal az allatok meg azert vannak h hasznaljuk oket, Noe se viccbol vitt magaval egy part mindegyikbol.

Azaz a veganizmus Istenkaromlas!

Mindazonaltal a magyarok tul sok voros hust esznek, a mertekletesseg azert nem ordogtol valo.

lyken 2018.01.30. 13:52:48

"...Kevés annál jobb érzés van, mint amikor úgy fekszik le egy vegán este aludni, hogy aznap sem ártott senkinek és senkinek sem kellett meghalnia ahhoz, hogy ő jóllakhasson..."
Itt érzek némi ellentmondást: index.hu/tudomany/biotech/nov190908/
A növények ugyanúgy rendelkeznek fájdalom érzékeléssel és a maguk módján pont azokat a jelzéseket adják le HORMONÁLISAN, mint amit egy marha IDEGRENDSZERI módon a mészárszéken.
Innentől kezdve vagy ásványokat eszik a vegán jóember, vagy elfogadja, hogy ő is ugyanazt csinálja mint a normál húsevő ember, azzal a különbséggel, hogy ő egyfajta élőlényt gyilkol.
A vegán vonal a fentiek mellett inkább vallás jellegű. Jól megfigyelhető, hogy magától senki nem vág bele. Mondják neki, olvas róla és egyszer csak elkezdi. Tipikusan olyan embereket tud megfogni, akiknek hiányzik valami az életéből, vagy akit gyerekkorában disznó vagy szárnyas levágásával traumatizáltak. Olyan egészséges, magabiztos embert még nem láttam aki egyszercsak magától vegán lett. Sőt, olyat se, aki magától az lett, anélkül, hogy hallott volna róla.

FlybyWire 2018.01.30. 13:54:21

Mindannyian élőlényeket eszünk meg.
A húsevők több ezer éven át megdolgoztak azon, hogy megszerezzék, majd megszervezzék a táplálékul szolgáló egyéb élőlények elkapását, megölését, majd tenyésztését.

A növényevők ehhez lusták és/vagy erre alkalmatlanok voltak, ezért megölik a legvédtelenebb élőlényeket, akik még elszaladni sem tudnak.

(görbe tükör, hülye vegánoknak)
A fenti nyilatkozók (a "miért lettem vegán" , "mi a baj a húsevéssel" ) c. bugyuta kérdésekre adott egészen hihetetlen válaszaikkal ("humános" :D) megmutatják, miért is lettek volna ők minden korábbi korszakban életképtelenek, selejtek.
Elképesztő butaság ordít....

lyken 2018.01.30. 13:59:21

@arabok balrol: "mindenesetre aki hozzam jon vendegsegbe annak nincs kulon menu hozhat kajat maganak ha nem koll a gulyas "
Sógorom vegetáriánus, nincs vele semmi gond. Közel se olyan mint egy mezei bigott vallásos vegán.
Ha egy tipikus vegánnal leülök és biológusként mondok 3-4 dolgot, már pislog és mondja, hogy hát, ő nem tudja, de menjek fel egy vegán Facebook csoportba és majd elmondják, hogy az miért van úgy. Sajnos eddig mind ilyen volt. Amire nincs mantra, az nem úgy van, de ha levezetem neki, hogy biológiailag mi a helyzet, meg hogy gazdaságilag képtelenség ezzel eltartani a bolygót, akkor ragaszkodnak hozzá, hogy biztos van rá vegán magyarázat. Ez, hogy képtelenek önálló véleményt kialakítani, rettentően elszomorító.

felső határ nincs 2018.01.30. 14:00:41

A valosag az, hogy aki tehette mindig hust evett, es azok voltak veggetarianusok akik csorok voltak. Vegansag viszont sehol nem fordult elo a tortenelemben.

Tehat annyi igaz hogy a HUS megtermelese sokkal kevesbe hatekony mint a novenyi taplaleke, ergo kornyezetterhelobb. 10 kilo kukoricat kell felfalni a disznonak h novesszen 1 kilo husit. Es a zember is megehetne a kukoricat, s akkor kevesebb teruleten kene termelni.

Kb. ennyi a haszna a vegetarianizmusnak. De mivel en gazdag vagyok teljesen lefosom, es tejszinhabos osztrigat zabalok csulokkel.

FlybyWire 2018.01.30. 14:04:05

@berserker: Nagyon jó... kedvencem:
"Let’s consider the example of Earth Balance, a non-dairy butter often used in vegan diets.

Ingredients in a Earth Balance: Palm fruit oil, canola oil, safflower oil, flax oil, olive oil, salt, natural flavor, pea protein, sunflower lecithin, lactic acid, annatto color.
Ingredients in butter: butter."

Szerencsétlen idióták, hamar eltűnnek majd a süllyesztőben :) Infantilis, cuki-nyuszika-és-őzike korszakban ragadt gügyék.

FlybyWire 2018.01.30. 14:06:43

Ha mindenki vegán lenne, a föld területének túlnyomó részén szántóföld és ültetvény lenne.
Se lombos erdők, se dzsungelek, se tajga se semmi.
Az így kipusztuló sok százezer állatfaj mellett a CO2-t se kötné le semmi, azaz pillanatok alatt megfőnénk az üvegházhatás beröffenésétől.

Igazi főnyeremény :D

Magánvéleményem · http://maganvelemenyem.blog.hu/ 2018.01.30. 14:08:05

@Muad\\\'Dib: jó az észrevételed:
"...Kevés annál jobb érzés van, mint amikor úgy fekszik le egy vegán este aludni, hogy aznap sem ártott senkinek és senkinek sem kellett meghalnia ahhoz, hogy ő jóllakhasson..."

Azt tenném még hozzá, hogy az a "vegán" aki ezt ki meri jelenteni, az általunk ismert civilizációtól jelentős távolságra élhet csak, mert pl az ecceri poszt -toló hiába nem eszik húst, a civilizációs vívmányokat agyba-főbe használja, így jelentős mértékben hozzájárul ahhoz, hogy a földgolyóbis lelakódjék. :-) Még hogy nem ártott senkinek... én sem személyesen ölöm le a disznót a sülttarjáért :-)

Szóval vegánkáim, ahhoz, hogy ti jóllakhassatok, elég sok rovart, rágcsálót kell direktben kiirtani, továbbá a földművelés egyéb velejárójaként élőhelyek ezrei tűnnek el napról-napra. Méghogy senkinek nem kellett meghalnia azért, hogy TE jóllakhassál? Viccelsz? Amikor növényi embriókat élve nyúzol meg és darálsz le, hogy kenyered lehessen? Komolyan nem ártottál senkinek?

Kérem tisztelettel, én pl vegetárius marhahúst szoktam enni! Csak és kizárólag vegetáriusat!
Én még nem láttam olyan szarvasmarhát, amelyik önszántából húst evett volna :-)

lyken 2018.01.30. 14:09:54

Ha már előjött, akkor valami vegán jóember megírhatná, hogy miért annyira népszerűek az utánzó ételek.
Sajt, vaj, hamburger, párizsi, és hasonlók. Úgy tűnik, hogy sok ember lemondásként éli meg a veganizmust és próbálja pótolni a vallás által engedett módon. De írja meg valami szakértő ha nem így van és más az oka.

VT Man 2018.01.30. 14:21:06

Lehet, hogy ideje lenne a szúnyogokat is teljesen kiirtani, meg a kullancsokat.

Hiszen fájdalmat okoznak az állatoknak, embereknek, a vért szívják.

A rókát is ki kell irtani, mert húst eszik. Na meg a többi ragadozót. Hiszen az erőszak!

felső határ nincs 2018.01.30. 14:21:28

FlyByWire

Ebben tevedsz kornyezetvedelmi szempontbol valoban karos a husfogyasztas es ha kevesebb hust eszel akkor kevesebb bevetett terulet kell.

Merthogy az allatok takarmanya foglalja el a termoterulet nagy reszet, es egy kilo hus megtermelesehez sok kilo arpa/kukorica/szoja stb kell, amiknek a kozvetlen kaloriatartalma sokkal nagyobb mint a huse ami egysegnyi novenybol megtermelodik.

Szoval ez az erv igaz, es ezert fogyasztanak a szegeny orszagokban keves hust.

FlybyWire 2018.01.30. 14:26:23

@felső határ nincs: Ökörséget beszélsz, természetesen.

Az emberek (többek között a vegánok) részére termelt gabonák emberi fogyasztásra nem alkalmas részeit az állatok fogyasztják el, takarmányként.

Ha egy egész pici agyad van, akkor ki tudod számolni, hogy most kell több terület
-amikor a növény 80%-a hasznosul a táplálkozási láncban, vagy amikor a ti általatok is megevett 5-10% Max..

Matekot birod?

midnightcoder2 2018.01.30. 14:36:58

@hidroponi: Esetleg ha rá is mutatnál a hibára a gondolatmenetben ? Mert így egy picit karcsú mint egy anorexiás vegán.

felső határ nincs 2018.01.30. 14:38:47

Hat, ezt most cafolatnak szantad?

Erdekes modon, a szegeny tulnepesedett orszagokban alig esznek hust. Persze azt nem vegannak hivjak.

midnightcoder2 2018.01.30. 14:40:02

@FlybyWire: A gond csak az ezzel, hogy a kicsi négerek Afrikában kb. addig szaporodnak amíg van kaja. Kevesebb husi = több néger. Több néger = előbb-utóbb nagyobb környezeti terhelés.

Willkommenskultur 2018.01.30. 14:44:40

FlyBy

Nagy marhasagokat hordasz ossze baratom, koztudott h a novenytermesztes sokkal hatekonyabb mint az allattenyesztes.

A vadaszo halaszo gyujtogeto tarsadalmak ezert voltak kevesen /nomad magyarok-indianok stb./ aztan amint raojttek a foldmuveles csodajara kialakultak a varosok.

midnightcoder2 2018.01.30. 15:12:04

@Willkommenskultur: "A vadaszo halaszo gyujtogeto tarsadalmak ezert voltak kevesen /nomad magyarok-indianok stb./ aztan amint raojttek a foldmuveles csodajara kialakultak a varosok. "

Tegyük hozzá, hogy eme városok lakói viszont sokkal szarabbul tápláltak voltak mint a vadászó-halászó-gyűjtögető kortársaik. Legalábbis a megtalált csontvázak alapján.

commentes nikk 2018.01.30. 15:16:11

A vegánkodás az unatkozó, ráérős, a lelki sérüléseikre támaszt, az identitásgondjaikra olcsó választ kereső, önmagukat valamivel görcsösen megkülönböztetni akaró emberek unaloműző hobbija. Az emberiség környezetromboló tevékenységére meg nem az a válasz, hogy áttérünk a növényevésre, hanem mondjuk az, hogy lecsökkentjük a bolygó lakosságát 1 milliárd főre például.

DaveEr 2018.01.30. 15:19:28

Én a vegánokat mindig friss kolbásszal, tepertővel és disznósajttal köszöntöm. Ha nem kell, akkor mehetnek legelni a ház körül. Én ismerek pár vegant, olyan kis sápadt, fáradt emberek. Inkább sajnálom őket.

FlybyWire 2018.01.30. 15:25:42

@Willkommenskultur: mert mi pont ugyanazokkal a módszerekkel tartunk állatokat, mint az ősi kultúrák... :D
Leülhetsz, jövőre ismét megpróbáljuk.

A tudomány sosem téved! 2018.01.30. 15:38:42

akartam írni, de már meg is jöttek az index címlapról a gyűlöletkeltő DK szavazók, és már skandálják is:
Aki nem eszik húst mind meghal!
A növényekben nincs is fehérje!
Védtelen állatok legyilkolászása az nem állatkínzás!
Aki nem ért velünk egyet, mind hülye!

Mindet pipálhatjuk, igaz?

Jossarian 2018.01.30. 15:39:41

"2018-ban a veganizmus már nem csak pár eltökélt ember harcát jelenti a megrögzött húsevőkkel szemben" hanem a termeszetes kivalasztodas resze is. A fanatikus zoldevok a tapanyghianytol fokozatosan elsorvadnak, szellemileg leepulnek, amennyiben valamilyen csoda folytan szaporodni kepesek, utodaik nagy eselyel elhullanak vagy retardaltak lesznek. Szivesen!

A tudomány sosem téved! 2018.01.30. 15:41:38

ja és az ultimate érv:
A szent tudomány az iskolákban is tanítja, hogy az ember mindenevő!
Márpedig a tudomány sosem téved!

Netszamuráj 2018.01.30. 15:54:45

@A tudomány sosem téved!: Mi van Wmiki, a Wmikiség már ciki, hogy új néven vagy itt? ;) Pedig Wmikiként már egy intézmény vagy ám!

Lady Ann 2018.01.30. 15:55:38

"2018-ban a veganizmus már nem csak pár eltökélt ember harcát jelenti a megrögzött húsevőkkel szemben."
Édesem! Leszarom, hogy ti nem esztek húst, de engem hagyatok békén! Én se szólok bele a ti dolgotokba.
Van vegán barátnőm, tiszteletben tartom a döntését és ő se piszkál, ha húst eszek - ilyen egyszerű.

BiG74 Bodri 2018.01.30. 16:01:08

Bírom, mikor a vegán harcol a húsevők ellen. Meg tököm, egye amit akar, de ne baszogasson másokat, hogy az mit eszik. Hullákat? Ökrök! Kezdésnek is maximum dögevésről lehet szó, ha legalább a fogalmakkal tisztába lennének, bár még az sem áll meg.
A többség nyugodtan mondhatná, hogy azért lettem vegán, mert kellett valami, amivel más lehetek, különlegesebb, figyelemfelhívóbb, meg aztán a szart is megenném ha trendi lenne. A tudatos vega olyan ritka, mint a fehér holló.
Nálam már az elhasalt az iq teszten aki azért vega, mert szegény állatot megölik, trancsírozzák, meg a jogaik, meg hát a tojást és a tejet sem nekünk nyomják ki magukból. Ennek az isten barmának üzenem, hogy egyrészt álszent azért növényt enni, mert az nem sikoltozik hallhatóan az előkészítés során. Másrészt ezen az alapon a növények sem nektek termelnek, amiket megesztek az mind a növények túlélésének, reprodukciójának, szaporodásának záloga.
Az étkezéshez használt alapanyagoknak, mennyiségüknek megvan a természetes egyensúlya, de nem pszichiátriai alapon.

Willkommenskultur 2018.01.30. 16:10:24

FlyBy

mind1, abbol a szempontbol semmisem valtozik h 1 kila hus kaloriatartalma sokkal kevesebb mint az eloallitasahoz hasznalt szenhidrat kaloriatartalma

sezt minden hulye gyuros misi tuggya

A tudomány sosem téved! 2018.01.30. 16:17:16

@Netszamuráj: már mindenhonnan kitiltottak a demokrácia, és a szólásszabaccság nagy bajnokai, akiknek Dopeman a választott elnökük :(

fordulo_bogyo 2018.01.30. 16:34:06

Csak azt nem ertem, hogy miért kell pótolni a tejet, a burgert, a yogurt öt és a többi állati eredetű etelt? Miért nem lehet növényeket enni a novenyeket, miért kell állat-pótlékra alakítani oket?

Girhes Joe 2018.01.30. 16:51:43

"A tej és a tojás esetében pedig a saját hasznukra termelik őket, nem pedig az emberek kiszolgálására. Ha nem lenne ezekre szükségük az egyed és fajfenntartáshoz ezek az anyagok nem is léteznének, ebből következően minden egyéb jellegű felhasználásuk szembe megy a természetes rendeltetéssel."

Na most ha ezt a mondatot elolvassuk, minden növényi tápanyagra is pontosan ugyanígy igaz, és még csak nem is szóltam arról az esetről, amikor a növény egyedét nyíltan elpusztítjuk, hogy megehessük (búza, répa, krumpli...). Akkor miért is nem tanultak még meg a vegánok fotoszintetizálni? :D

Odáig még meg tudok érteni valakit, ha húst nem akar enni. Na de amikor tojást, tejet/tejtermékeket, szélsőségesebb esetben mézet se... az már elég extrémnek tűnik. Na mert az almafa az ugye nem a fajfenntartás miatt hoz gyümölcsöt, hanem direkt a mi kedvünkért, nemdebár???

Thomas Dantes 2018.01.30. 17:18:19

Miért lettetek vegák? Mert hülyék vagytok. Röviden.
Na jó. Fejtsük ki hosszabban. Mindenkinek más az ízlése, tehát az hogy kinek mely étel ízlik nem ízlik, az egy dolog, és tiszteletben tartom.
Ámde. Jaj brutális dolog leölni az állatokat?Ööö...Mi van?! Azt ügye tudjátok ,hogy a vadonban az állatok nagy része, a többi állatot öli meg és eszi meg. Az is brutális? Az ember évezredeken keresztül vadászott az őskorban, majd a háziasítás után állatokat tartottunk hogy életben maradjunk!
100 éve sok magyar család örült volna némi húsnak, mert az ritkán került az asztalra!
Jó igaz, nem olyan életet élünk már ezt elismerem.
De hogy brutális lenne? Juj szörnyű a disznóvágás? Elmondanám a természetben ennél sokkal durvább dolgok történnek. Oda kellet volna figyelni biológia órán!
Az igazi hozzáértő ügyes böllér a lehető legkevesebb szenvedés mellet öli le a disznót.
De ez a többi fajról is elmondható, az hogy a álalt szenvedjen soha nem volt cél.
Igaz, a nagyüzemi állattartás más. Bár manapság ott is egyre szigorúbbak a szabályok, amiket vagy betartanak jobb országokban, míg máshol nem. De ezt is elismerem sok helyen a nagyüzemi állattartás horror. De ne keverjük már ide a disznóvágást!
Sajnáljátok az állatokat? Mert brühühü azok hullák,?
Na elárulok valamit. Ti nagyon okos vegák is állatokat öltök meg. Sok sok állatot. Ugyanis a földeken amin megtermelik a vega kajákat, onnan kiszorulnak a természetes élőhelyükön lévő fajok. Erdőket irtanak ki, ilyesmi. Ez nem zavar titeket ? Nem fér bele a fejetekbe, akár mekkora vegák vagytok amennyiben esztek, hordotok ruhát KÁRT okoztok a környezetnek! Ja de le van szarva nektek hány őserdőt vágnak ki hogy ott gabonát vessenek el. Csak a disznóvágás ...az a szörnyű.

Aztán az egészségügyi része. Mindent kell enni. Minden IGAZI szakembernek ez a véleménye. Az mindenevő és nem lehet csak növényi eredetű táplálákkal pótolni az állati eredetű fehérjét. A gyomrunk a szervezetünk az evolúció során ilyen lett: mindenevő. Persze divat manapság minden hülyeséget kitalálni, sót nem kell enni, cukrot nem kell, húst nem kell, színhidrátot nem kell, kenyeret nem kell...hülyeség. Az egészséges életmódhoz a kiegyensúlyozott táplálkozás és a mozgás ami kell. Nem érdekel, hány youtube videóban meg facebook posztban osszák meg hogy jaj de hát nem is kell hús...attól még hülyeség. A lapos föld elméletet is sokan megosztják. Videó is van róla. Ellenben, inkább azokra kellene hallgati akik szakemberek, talán ebből diplomáztak biológusok, orvosok.
Az meg hogy se tej se tojás...na had kérdezzem már meg vegánok, mikor ezt olvassátok mi van előtettek? Mi van rajtatok? Ruha? Miből készült? Sajnálom, de a növényi vagy mesterséges ruhai is károsítja a környezetet. A számítógépetek min van? Asztalon? Fából? Az a fa madaraknak adott otthont. Azért haltak meg aranyos madárkák hogy hülyeségeket írhassatok a neten.
Na ez nem baj? Fura. És szekrények, bútorok? Ja minden műanyagból van, nem fából? Az még jobb...a műanyagok előállítása csak igazán környezetszennyező.

Jaj de brühühü szegény állatok...gondoljatok az élőhelyükről elüldözött szegény állatokra amikor kenyeret esztek.

Thomas Dantes 2018.01.30. 17:19:46

Ja és a növényeket miért lehet elpusztítani,? Csak azért hogy zabáljatok? Élőlényeket öltök meg. Lerépitek a termésüket! Vagy a növény alacsonyabb rendű ezért...azt lehet gyilkolni?

Thomas Dantes 2018.01.30. 17:20:35

@Willkommenskultur: A földművelés mellet állatokat ! tenyésztettek.

kacsa. 2018.01.30. 18:27:27

Kicsit sarkítok, de azt vitatnám, hogy az ilyen-olyan trópusi mag, tejpótlék és hasonlók fogyasztása környezetbarátabb lenne, mint a hátsó kertben kapirgáló pipi tojása. Bár energia szempontjából gazdaságosabb, ha egyből mi esszük meg a kukoricát és nem a kiskakas, de a kategorikus elutasításnál nem árt figyelembe venni, hogy az állatok sokszor olyan táplálékot is hasznosítanak, amit mi nem tudunk, vagy csak rosszul, pl. fű (megjegyzés: ha lehet választani, nem élnék egész életemben puliszkán, de inkább az, mint a legelés).

Egyébként télen, Magyarországon mit tud fogyasztani egy környezettudatos vegán? Mert a távolról szállított ételek terhelik a környezetet, a mélyhűtő szintén. Az én fejemben maradt a gabona, lekvár, savanyúság és az a néhány zöldség és gyümölcs, ami vagy tartósan tárolható (alma, krumpli, hagyma, répa) vagy jól bírja az enyhe fagyokat (pl. kelbimbó).

Mielőtt megkérdezi valaki: sajnálom az állatokat, főleg ha én neveltem és ha rajtam múlik, igyekszem a legkisebb stresszel és szenvedéssel átküldeni őket az örök legelőkre. De ugyanez áll a növényekre is: egy töknek is stresszes, ha lecsavarják/vágják a termését, egy répának is, ha kihúzzák, csak azoknak a "sikolyára" (jazmonsav pl.) mi "süketek" vagyunk, mert túl távoli a rokonság. Úgyhogy szerintem azt kell enni, ami van. Lehetőleg nem válogatni és nem kegyetlenkedni.

commentes nikk 2018.01.31. 08:51:56

@A tudomány sosem téved!: azért tiltottak ki, mert egy idegesítő ostoba kretén vagy, azért. Menj szépen a laposföld fórumba, ott szeretettel várják a félnótásokat.

Kászon Tomi · http://kulturjunkie.blog.hu 2018.01.31. 17:43:34

Én írtam a cikket, rossz ezt látni, hogy mennyire képesek vagyunk mi emberek marni egymást csak mert mást eszünk és iszunk. Elég szomorú. Persze a hirtelen beszéd mindenkiből kikívánkozik.

commentes nikk 2018.02.01. 10:42:29

@A tudomány sosem téved!: rosszul látod. A tudomány egész története a folyamatos kételkedésről, az eredmények bizonyításáról, cáfolásáról szól. Milliónyi tudományos elképzelés, tétel került megcáfolásra más tudósok által, semmi nincs kőbe vésve, a tudomány folyamatosan fejlődik. Eleve egy tudományos eredmény úgy kerül a nagyközönség elé, ha azt a tudós közösség előtte hosszú időn át monitorozta, ellenőrizte, próbálta cáfolni (és az nem sikerült). Ellenben az áltudományos faszságok, amikben te hiszel, azok kivétel nélkül ex cathedra kikiáltott kinyilatkoztatások, melyeket a hagyományos tudománynak a közelébe sem engedtek, nehogy meg lehessen cáfolni, illetve a hülyébbek, mint például te, a tudományos cáfolatokat elintézitek annyival, hogy az hazugság, csak mert. Szóval még egyszer, húzz a szaros laposföldesekhez, az a te tereped.

A tudomány sosem téved! 2018.02.01. 10:44:08

@commentes nikk: értem.
Tehát te is azt mondod, hogy a tudomány folyamatos hazugságok sorozata.
felsorolnád azokat a tudományos téziseket, amiben jelenleg kételkedsz?

commentes nikk 2018.02.01. 13:46:52

@A tudomány sosem téved!: fogyatékoskám, ilyet nem írtam, ilyesmit legfeljebb te állítasz, úgyhogy magaddal vitatkozol, ehhez viszont nincs szükség rám. Ülj le a tükör elé, beszélgessetek egy jót, és a végén majd neked lesz igazad, és elégedett lehetsz.

A tudomány sosem téved! 2018.02.01. 14:20:05

@commentes nikk: :(
Kár, hogy nem tudsz egyszerű kérdésekre válaszolni.
Persze megértelek, a hithez nincs szükség saját gondolatokra.

commentes nikk 2018.02.02. 08:33:58

@A tudomány sosem téved!: nagyon gyatra fordulat, hogy engem állítasz be hívőnek, mikor a tudomány ellentéte a hit, tehát ha én a tudományban bízom, kizárja, hogy hívő legyek, hiszen a tudomány metódusa mérés, a számolás, az ellenőrzés, az ezotériás ökörségeknek meg(amikben te hiszel) az a módszere, hogy valaki ül otthon, leírja a baromságait, amit a hívők (mint te) csont nélkül elhisznek és terjesztenek, mindenféle mérés, ellenőrzés és módszertani alkalmazás nélkül.

A tudomány sosem téved! 2018.02.02. 21:24:21

@commentes nikk: ez nagyon szép prédikáció volt, csak épp a lényeg maradt ki belőle.
Ha a hited szerint a tudomány lényege a kételkedés, akkor mely tudományos tézisekben kételkedsz?
Megint úgy tettél, mintha mise történt volna :(
süti beállítások módosítása