"Lelassulni és jelen lenni"
2024. február 06. írta: Kultúrjunkie

"Lelassulni és jelen lenni"

Interjú Szirtes Adéllal, az Organika Sound projekt alapítójával

_vincze_kata_12_7.JPG

Az Organika Sound projekt nevével már többen találkozhattak az elmúlt év során, eleinte főként fesztiválok csillzónáiban, később pedig egyre több különböző szegmenst is bejártak az elektronikus beat-ekkel kísért handpan központú koncertek. Az alapzenével összehangolt, ambient dallamokkal átszőtt elektronikus zenei és live act koncertek lényege a teljes elengedés és a jelen befogadása, miközben lágy dallamokkal ringatózik a nézőtér. A projekt megálmodója Szirtes Adél handpan zenész, aki már régóta lép fel különböző eseményeken handpan-nel, illetve elkezdte elsajátítani az egyéb gyógyító hangszerekkel való zenélést is, valamint egy kislemezt is kiadott szilárd formába öntve eddigi flow-élményeit.

"A handpan-ezést anno valójában egy szakítás miatt kezdtem el: kilépve kicsit az érzelmesebb, bulikázósabb, öndestruktívabb korszakomból a zenét hívtam segítő társul."

Körülbelül egy éves folyamat alatt hangszeres tudásásának megalapozásával párhuzamosan Adél még YouTube-tutorialokból merítkezett, hisz akkoriban (2018-2019 tájékán) még nem volt annyira strukturált fogódzkodója, hogy is kezdhetne neki a tanulásnak, így ráállt a "handpan lessons for beginners"- videókra, majd nem sokkal később rátalált tanárára, Bognár Petire (Pure Tone handpan iskola alapítója) egy közös zenészbarát, Nagy János "Afronauta" segítségével. 

Eleinte hébe-hóba gyakorolt, aztán egy év elteltével megjött az első igazi fellépés lehetősége is: volt angoltanárának szentendrei kávézójában imprózott először barátai előtt, kissé még szégyenlősen, attól fogva pedig egy hosszú, kurzusokkal, saját harmóniák felfedezésével tűzdelt önismereti úton haladt végig azt az állapotot elérve, hogy magát hangszerének teljesen átadva lassítsa le kicsit a hétköznapok hektikusságát, gyógyítva ezzel sok-sok, erre nyitott és fogékony ember lelkét.

"Bár tisztában vagyok a "zenei kötelezőkkel", kottából sosem játszottam. A handpan-nek megvan a saját nyelve ('ták', 'dum', 'ding' stb.), amit elsajátíthattam a gyakorló folyamatok során, profi tanárok "írásjeleit" követve."

_vincze_kata_15_3.JPG

"A hangszer történetét a legtöbb zenész utcazenéléssel kezdte el írni, ami szerintem - ahhoz képest, amennyire könnyűnek tűnik - borzasztó nehéz műfaj. Én a handpan-t igyekszem úgy használni, mintha énekelne. Basszusa is és kick alapja is van, ez egy komplex hangszer, így talán könnyebben el lehet kezdeni, mint mondjuk pl. a hegedülést. 9 hangtól kezdődik, az enyém most 21 hangos, és leginkább azt a metódust szeretem benne, hogy ezekkel a hangokkal énekelve mesélsz történetet. Több ez nekem, mint egy hangszer, nekem ő egy tanító inkább: tanulom a türelmet, a komfortzónámból való kilépést, és talán, ami a legfontosabb, hogy nagyon sok jelenlevést ad.

img_5911.PNG

Szirtes Adél és Hegyi Dóri 'OHNODY'  - Fotó forrása @ Organika Sound

"Úgy érzem, talán nem is a hangszerrel, hanem inkább magával a projektemmel van egy kitűzött célom, misszióm: azt érzem, azáltal, hogy elektronikus zenét - tribal/organic house hangzásvilágban - ötvözünk producereimmel a handpan harmóniáival, talán kicsit közérthetőbbé tudjuk tenni és közelebb tudjuk hozni a lelassulás élményét, amire szerintem ennek a világnak nagy szüksége van- főleg manapság. Ez az én buborékvalóságom nyilván, amit nem akarok túlmisztifikálni, csak szeretném ezt a szemléletet, érzést átadni azoknak, akik erre fogékonyak, akiknek erre van igényük. Ezért is épül fel mindig egy performansz úgy, hogy hangfürdővel indulunk, ahol megszólalnak a hangtálak és egyéb ritmushangszerek, ezt követi egy beat bekúszása, amire pedig már egy house-os rész épül, mert úgy érzem, ezzel hatékonyabban tudom bevonni az embereket."
dori1_1.jpg

Fotó forrása @ Organika Sound

Adél elmúlt éve nagyon sűrű volt: rengeteg perfromanszon, önálló koncerten és fesztivál fellépésen van túl. Megjárta a Művészetek Völgyét, a Sziget fesztivált, de teltházat csinált a budapesti Turbina Kulturális Központban, az Easy Art Space-ben és a Cinema Mysticá-ban is. Projektje jelenlegi szakaszában inkább még az entertainment-vonallal foglalkozik jobban, mert egyelőre ebben érzi magát hitelesnek. Önálló akusztikus koncertjei mellett alkalmanként bevon olyan zenésztársakat is, akikkel úgy érzi, szívesen kollaborál együtt (pl. Hegyi Dóri OHNODY, Tildæ), és egy ilyen típusú fellépés általában egy énekimpróval megspékelt performansszá növi ki magát. 

easyartspace.png

Fotó forrása @ Organika Sound

"Képzelj el egy meleg nyári napot egy fesztiválon, vagy simán csak a szabadban, csillezős, kis másnapos hangulatok, földön fekvés, babzsákfotelben tespedés, lelazulás a zenére, esetleg kicsit a hátsó sorokban táncikálás, rezgés a beat-ekre, vagy lehet ez akár egy zárt térben is, kifejezetten ennek a zenének dedikált performansz, ahol a vizuál is tökéletesen szolgálja a célt: elveszni a fényekben, színekben, ritmusokban, harmóniákban, nem gondolkodni, elfelejteni egy órácskára a külvilágot."

_vincze_kata_2_7.JPG

"A produkció elején mindig elmondom, mire számítson az, aki megtisztel a bizalmával, de a legfőbb, hogy arra kérem a közönséget, mindenki figyeljen kicsit befelé és érezze meg, mit kíván a teste. Csak ülni és hallgatni, jógázni, táncolni: kinek-mire van szüksége. Ez még természetesen elég kísérleti állapot, még dolgozom azon, hogy vezethetném ezen az utazáson kicsit jobban a közönségem, de épp csak annyira, hogy egy alapbiztonság-élményt adjak nekik, amitől majd aztán mindenki szabadon elrugaszkodhat a maga tempójában, intenzitásában. A zenélés és önismereti utazás mellett nekem talán az az egyik legizgalmasabb aspektus ebben a kalandban, hogy kiből-mit hív elő a zene. Nincs olyan, hogy mit kéne, hogyan kéne... Ez szimplán csak egy olyan projekt, amibe belesűrítettem azokat a dolgokat, amiket szeretek, és szívesen osztom meg azokkal, akiknek ez hasonló élményt adhat."

_vincze_kata_7_10.JPG

Mivel a projektet Adél eleinte élő koncertek formájában hozta létre, sosem volt két ugyanolyan performansz, két ugyanolyan ritmus- és dallamflow, hisz az alapzene is folyamatosan változik. Mindezzel párhuzamosan viszont megszületett egy kislemez gondolata is, hogy a majdnem egy órás szettekből lehetne akár dalokat is formálni, így a már rögzített dallamokat Adél végül kibővítette producerei, sosehol és D.Koms segítségével, és elkészült az Amazona.

amazona_cover.jpg

"Úgy nevelkedtem ezzel az egésszel, hogy "Na, Adél, akkor két órát kéne jönni zenélni a kávézóba!", erre készülve kigondoltam harmóniákat, de semmi más konkrétumot. Az volt az elsődleges, hogy - ilyen és egyéb típusú live act-ekben - hogyan tudnék minél hosszabban és kreatívabban játszani úgy, hogy ne legyen nagyon repetitív és unalmas, de mégis adjon egy "ambient" jellegű alaphangulatot

Én kőkemény imprós vagyok, úgy értve, hogy szinte csak abból tudok igazán építkezni.

Az Amazona kislemez dalainak handpan-részei is évek alatt kialakult, fellépéseken kifejlődött dallamok. Az Amazona c. dal dallama pl. úgy épült ki, hogy egy kicsit szomorkásabb hangulatomban leültem, jött egy melankolikus dallam, amiből ez idővel kirügyezett egy "fun-abb" verzióvá. Ilyenkor sokszor fel is veszem magam videóra, hogy vissza tudjam hallgatni a futamokat, és kiszedhessem belőle azokat a részeket, amik megragadnak, mert úgy igazán mély érzelemből hívódtak elő."

Az Amazona a kislemez névadó, és Adél érzése szerint a projekt igazi debüt-dala is egyben, mely sosehol produceri munkájával nyerte el teljes formáját. A trópusi esőerdők hangulatát megidéző dallamok kicsit talán még a női ősenergiákat is felerősíthetik- ezt az erőt Adél eddig a sport által fedezte fel magában, most pedig akkor ébredezik benne, mikor a handpan-en játszik.

A trópusi vibe-ot a visualizer klip is segíti, amit Nádas Balázs operatőr, és Balsay Dorina a projektben vágó colorist alkotott meg. 

Amikor a projekthez először társult Hegyi Dóri 'OHNODY', Adél harmóniáira ő is elkezdett imprózni - dallamban és szövegben is -, így alakult ki a Fűszál című dal alapja is. (Valójában ez volt a kislemez előtti 0. km.) 

"Nem tervezett gyermek volt ez a dal, egy koncertpromo-anyagnak indult, amit végül annyira megszerettünk Dórival, hogy elkezdtünk rajta közösen dolgozni tovább, D.Koms és sosehol produceri munkájával kiegészülve. Míg az Amazona elindult egy markánsabb hangvételű trópusi esőerdővel, addig a Fűszál egy lágyabb, folyósabb hangulat. Egy hajnali, ködös, erdővel körbeölelt rétre kalauzol: a fűszálak szintjére, a harmatcseppek közé."

_vincze_kata_5_8.JPG

"A természeti tematika harmadik pillére, a Valley pedig egy igazi, 20 perces hangfürdő tulajdonképpen. Én például imádok lefekvés előtt vagy akár zuhanyzás közben ilyen típusú harmóniákra meditálni, számomra ez nagyon megnyugtató: ezt az érzést szerettem volna kicsit körbejárni és megragadni, átadni ezzel a track-kel. Igyekeztem ezt hangzásban is a természeti elemekre építeni: pl. esőbot, óceándob, shaker (patakcsordogálás-hang) van benne, hogy hű legyek a lemez tematikájához."
_vincze_kata_17.JPG

"Az előző évemre valójában semmit nem terveztem, egyszerűen csak jött ez a - elcsépelt szóval élve - flow-élmény. A handpan adott nekem egy baromi jó játékteret, amivel ide-oda tudtam lépkedni, általa ténylegesen játékként tudtam és tudom felfogni az életet. Nem számítottam semmire ezen kívül, így visszatekintve most az elmúlt időszakra, minden fellépésem, kollaborációm - emiatt is - százszorosan felülmúlta a valójában nem létező elvárásaimat, emellett pedig nagyon sok magammal való találkozás történt, ami miatt az érzés, hogy én nem születtem színpadra, végre kezd halványodni, de talán inkább átalakulni, és egy egészséges önbizalmat generálni bennem. Szeretném végre elengedni az imposztorszindrómát, hogy se zenész, se dobos, se "semmisem" vagyok... Talán ezek a fejlődési folyamatok a legnagyobb adományai ennek a hangszeres kísérletezésnek. Ennek fényében az idei évben a személyes terem megtartása és erősítése is nagyobb fókuszt kap majd - gondolok itt a természetben, és a szeretteimmel töltött minőségi idő növelésére, a képernyőhasználat csökkentésére -, illetve most elkezdtem tanulni pl. bongón is, így később ezt is szeretném majd beépíteni a repertoárba, és vegyíteni majd az elektronikus zenével. Ebben az egyik nagy segítségem a SavaBorsa DJ-párosból La Fuente, akivel már szintén léptünk fel közösen az Organika Sound projekt keretein belül."

 

Adélt és az Organika Sound projektet legközelebb ITT csíphetitek el.

Facebook

Instagram

Spotify

 

Az interjút és a fotókat Vincze Kata (@vinczekatka) készítette.

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturjunkie.blog.hu/api/trackback/id/tr6518297485

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása