A hazai indie-dreampop szcéna több mint 10 éve aktívan működő zenekara, a Mayberian Sanskülotts egy technoban gazdag remixlemezt kapott, ráadásul ajándékba a Dalmata Daniel kiadótól. Az egyetlen dalra, pontosabban az évtized magyar nyelvű dalára felépített anyagon brit, ausztrál, holland és magyar producerek kísérletező, határfeszegetős remixei hallhatóak. A végeredmény pedig egy méltó megünneplése az Akarat című dal 10 éves megjelenésének és ennek a fantasztikus szerelemprojekt megszületésének.
A 444.hu szavazásán a 2010-es évek legjobb magyar dalának választott Akarat-ba még a Rakéta fesztivál 2013 Demo válogatásán futott bele Max Sinclair, a Dalmata Daniel kiadó egyik alapítója: „Bár a Mayberiant névről ismertem, soha nem hallottam őket, sem élőben, sem lemezen. Úgyhogy volt nagy felfülelés, amikor a lejátszás eljutott az Akaratig. Azonnal magával ragadott a melódia, a gruvi, de a nagyon kopogós lofi hangzás is. Mindig is kedvesek voltak számomra az ilyen melankolikus hangulatok, amik éppen, hogy csak felszínen tartanak, és nem merülsz el a sötétségben teljesen. Ehhez hozzájön Balogh Gallusz elbaszott lírai szövege, ami Csordás Zita hangjával teljesedik ki igazán.”
Ezt követte az összehaverkodás, majd jött az ötlet, hogy mi lenne, ha készülne egy remixlemez az Akarathoz. „Maxival pont egy remix kapcsán ismerkedtem meg, akkoriban a charles b. barkin nevű szólóprojektemmel gondoltam újra az egykori Camp Koala egyik számát, ami megtetszett neki, és felkért, hogy az akkor még egész frissen indult Dalmata Daniel új kiadványára dolgozzak át egy Infinity Night számot. Ekkor már az Akarat kint volt pár éve és klipet is forgattunk hozzá, de Maxinak már a klip előtti demo verzió megtetszett és felvetette, hogy készülhetne egy ilyen album. Aztán pár évre parkolópályára került ez a projekt, de pont a szám hivatalos megjelenésének tizedik évfordulójára végül összejött, ami a legkirályabb szülinapi ajándék.” – meséli Balogh Gallusz a Mayberian Sanskülotts gitárosa.
Az Akarat Remixes olyan producerek közreműködésével készült, akik valamilyen formában kapcsolódnak a Dalmata Daniel kiadóhoz vagy Maxihoz. A brit Antoni Maiovvi volt az első, aki összerakta a remixet, akinek egyébként számtalan alteregója és projektje van, rengeteg lemeze is megjelent már, szinte követhetetlen a munkássága. A holland Betonkust a kiadói roasterből került a képbe, az ausztrál Hystericnek pedig ez lesz az első megjelenése a Dalmatánál, de ő már többször is fellépett Magyarországon Maxi által. Nem volt nehéz ügy felkérni őket, mindenkinek nagyon tetszett az eredeti dal és szívesen dolgoztak vele és annak ellenére, hogy a magyar szöveget nem értették, profi módon szerkesztették és használták fel. A hazai producerek közül Maxi olyanokat kért fel, akiknek tiszteli és szereti a munkásságát és akik valamilyen módon köthetőek a kiadóhoz is. Így például LAU és Jeremiah Soft többször jelent meg válogatásaikon, de szólóanyaguk is jött ki a kiadónál, a többieknek vagy Dalmata-válogatáslemezeken voltak trackjeik – mint például Normal Tamas és MA'AM, de akad olyan is mint Victor Spector, aki egy régi barát és akinek volt kedve kipróbálni, mit tud kihozni a dalból. És itt van David Harleydson, aki túl is teljesítette a feladatot, mert ő nem egy, hanem mindjárt kettő remixet is csinált egyiket ezen a néven, a másikat pedig York The Thom alteregóval.
És hogy milyen elképzelés volt előzetesen a remixalbumról, arról Maxi mesélt: „Szempont volt, hogy ne legyen teljesen egysíkú az anyag, ne csak klubzenei remixek legyenek az Akaratából, hanem kísérletezőbb darabok is - akár a kiadó, akár a zenekar szempontjából nézve. Ez nem jelentette persze azt, hogy konkrét elvárt direktíva lett volna megfogalmazva, mindenkinek szabad kezet adtunk. Csupán az adott előadó korábbi munkáiból indultam ki, így kb sejtettem, hogy mire számíthatok és ez a fejemben klappolt az Akaratra. A végeredmény pedig még jobb lett mint, amit várta. Én nagyon meg vagyok elégedve az anyaggal, ami szép kerekre összeállt és azt hiszem egy méltó ünneplése ez a 11 éve írt nótának, ami 10 éve jelent meg először.”
Arról, ami pedig elkészült a Mayberian tagjai sem vélekednek máshogy: „Én imádom. Amikor megírtuk, akkor még nevettem is rajta hogy micsoda technos dobalapot csináltunk hozzá, erre kiderült, hogy tényleg lehet belőle technot csinálni. Nagyon érdekes egyébként hallgatni, hogy ki hogy nyúlt hozzá, szerintem mindegyik megközelítés tök izgalmas. Nagyon hálás vagyok ezért Maxinak és a Dalmata Danielnek, remek producereket vont be, és már maga az ötlet is megtisztelő volt, szóval én nagyon büszke vagyok rá, hogy készült egy ilyen.” – mondja Gallusz.
És ez a dal nem lenne a másik szerző, Csordás Zita nélkül, aki szintén nagyon örül, hogy összejött ez az album: „Bár nem mozgok otthonosan az elektronikus zenék világában, de nagyon elégedett vagyok a végeredménnyel. Sőt, van pár remix, ami iszonyatosan tetszik, és nagyon hálás vagyok minden résztvevőnek, és persze Maxinak, aki mindezt megálmodta és végül össze is hozta.”
A Mayberian legközelebb 2023. május 25-én a Turbinában, a Lady/Bird társaságában koncertezik, ahol a remixek ugyan nem, de az eredeti Akarat tuti, hogy elhangzik majd.
A remixlemez itt meghallgatható
És a bandcampen is elérhető
Sajtóinformáció: Horváth Orsi
(Kövessetek minket Facebook oldalunkon, illetve Instagram profilunkon is, ahol extra tartalmakkal várunk benneteket.)