Magyarországon minden 10. percben kap stroke-ot valaki. Az időfaktor kulcsfontosságú ilyen esetekben, mivel a betegnek minél hamarabb orvosi ellátáshoz kell jutnia. Ez azonban „csak” a második lépés: a legfontosabb, hogy egyáltalán eljusson odáig a beteg, ebben pedig elengedhetetlen a lakosság aktív szerepvállalása. Ennek üzenetét juttatja el hiánypótló módon a Médiaunió Alapítvány „Mentés másként – Merj segíteni!” kampányának harmadik kisfilmje is.
Amikor minden perc számít
Magyarországon évente közel 40 000 ember kap stroke-ot. A stroke az agyat érintő vérellátási zavar, ami származhat elégtelen vérellátásból vagy hirtelen fellépő vérzésből. Az időfaktor ilyenkor kulcsfontosságú: a tünetek észlelésekor azonnal, de maximum négy órán belül orvosi segítséget kell kapnia a betegnek. Minél hosszabban áll fenn a vérellátási zavar, annál nagyobb a maradandó károsodás vagy a halálozás kockázata.
A Médiaunió Alapítvány „Mentés másként – Merj segíteni!” kampányának harmadik kisfilmjében Pásztor Zsolt történetét ismerhetik meg a nézők, akinek életét a testvére mentette meg. Zsolt 2015-ben kapott vérzéses stroke-ot, aminek következtében a teljes bal oldala lebénult. Az ő története szerencsésen zárult, mivel az időben érkező orvosi segítségnek, kitartásának és a hosszas rehabilitációnak köszönhetően felépült. A leggyakoribb tünetekre ő is felhívja a figyelmet: ,,Egyes tünetei nagyon hasonlíthatnak olyan állapotra, mintha be lennél rúgva: beszédzavar, egyensúlyzavar, gyengébb végtagok.”
A Médiaunió „Mentés másként – Merj segíteni!” című kampányának célja többek között, hogy felhívja a figyelmet a lakossági segítségnyújtás életmentő szerepére olyan kritikus helyzetekben, mint a hirtelen szívleállás vagy a stroke. Az emberek bátor és cselekvő hozzáállása az alapvető segítségnyújtáshoz és az újraélesztéshez életeket menthet. Emellett az is a kampány célja, hogy minél többen – fiatalok és idősebbek – váljanak rendszeres véradókká.
Díjnyertes véradó plakátokkal találkozhatnak a metrózók
A Magyar Bankszövetség, a MOME és a Médiaunió Alapítvány tavaly meghirdetett „Adj vért!” plakáttervezői pályázatának díjnyertes alkotásaival februárban a 2-es metró megállóiban találkozhatnak az utazók. A plakáttervező pályázat célja az volt, hogy olyan művészi alkotások szülessenek, amelyek egyedi vizuális és tartalmi elemek segítségével szólítják meg a fiatalokat és idősebbeket – legyen szó leendő, első, visszatérő vagy rendszeres véradókról.
A vér nélkülözhetetlen a rászoruló betegek gyógyításában és az életmentésben egyaránt. A hazai egészségügyi intézményeknek évente közel 390 000 véradásra lenne szükségük, ami napi 1600–1800 véradást jelent. A személyes hozzájárulás fontosságára hívja fel a figyelmet Szabó Sipos Barnabás, az Országos Vérellátó Szolgálat vérnagykövete is a Médiaunió kampányának második kisfilmjében.
Azért fontos erről beszélni, mert sajnos az ország véradásra alkalmas lakosságának kb. 4%-a rendszeres véradó, holott szinte minden 18 és 65 év közötti, egészséges ember, akinek a testsúlya eléri az 50 kg-ot, szerepet vállalhat a stabil vérkészlet biztosításában.
A kampányt szakértő partnerként az Egy Csepp Figyelem Alapítvány, a Magyar Orvosi Kamara, a Magyar Vöröskereszt, az Országos Mentőszolgálat, az Országos Mentőszolgálat Alapítvány, az Országos Vérellátó Szolgálat, a Strokeinfó Alapítvány, az UNICEF Magyarország és a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata segíti.
Forrás: Open Communications
(Kövessetek minket Facebook oldalunkon, illetve Instagram profilunkon is, ahol extra tartalmakkal várunk benneteket.)