Mi történik, ha home office közben ér minket baleset?
2020. szeptember 14. írta: Kultúrjunkie

Mi történik, ha home office közben ér minket baleset?

Mi a különbség a távmunka és a home office között?

masc_iroda.jpg

A koronavírus-járvány kitörése óta rengeteg cégnél álltak át az otthoni munkavégzésre elővigyázatossági okokból. Ugyan a home office nagyobb népszerűségnek örvend, mint korábban bármikor, fontos tudni, hogy nem azonos a távmunkával. Utóbbiról a Munka törvénykönyve rendelkezik, melynek értelmében egy rendszeresen otthonról folytatott tevékenységről van szó, ellentétben a home office-szal, amely átmeneti időszakra vonatkozik. Utóbbit csak 44 napra rendelheti el egyoldalúan a munkáltató, az ennél hosszabb home office-ban történő foglalkoztatáshoz a munkavállaló beleegyezése is szükséges.

A koronavírus-járvány első hulláma és az ezzel járó kijárási korlátozások azt eredményezték, hogy a vállalkozások körében minden eddiginél népszerűbb lett a home office, különös tekintettel azokra a munkakörökre, ahol a napi munkavégzés számítógép előtt zajlik. 

„A home office munkavégzés feltételeit érdemes szabályzatba foglalni és ezt előre egyeztetni a munkavállalóval. Fel kell hívni a munkavállaló figyelmét az otthon történő biztonságos munkavégzés szabályaira is. Abban is érdemes a munkavállalóval előzetesen megállapodni, hogy a munkáltató által a munkavállaló részére a home office munkavégzéshez biztosított eszközök használhatók-e magán célra vagy nem, és hogy azokat hol és milyen módon kell tárolnia, hogy az adatbiztonság biztosítva legyen” – magyarázta a szakértő, Kiss Marianna, a MASC Kft. ügyvezetője.


Munkahelyi balesetnek is minősülhet, ha home office közben ér bennünket baleset

Kiss Marianna arra is felhívta a figyelmet, hogy nem egyszerű feladat annak elbírása, hogy egy home office alatt történt baleset valóban munkahelyi balesetnek minősül-e, mert a home office munkavégzésre vonatkozóan jelenleg nincs törvényi szabályozás, az a sajtóhírek szerint most készül, ezért addig is a Munka törvénykönyvének rendelkezéseit kell alapul venni.

A távmunka keretében történő munkavégzés eleve távmunkaszerződés alapján jön létre. Kizárólagosan és rendszeresen otthonról, számítógépen végzett munka, amelynek eredményét elektronikusan továbbítják. A home office egy átmeneti időszakra szól, ezt a munkáltató 44 napra rendelheti el egyoldalúan, amennyiben továbbra is szeretné a home office munkavégzést alkalmazni, a munkavállaló beleegyezése is szükséges hozzá.

Minden egyes home office alatt történt balesetet alaposan ki kell vizsgálni, és ehhez elsősorban azt a szabályzatot kell figyelembe venni, amit a vállalat megalkotott az otthoni munkavégzésre vonatkozóan. 

„Mindig azt kell vizsgálni, hogy a baleset az otthoni munkavégzés során vagy azzal összefüggésben történt-e. Ha a munkavállalót munkavégzés közben a számítógép meghibásodása miatt megrázza az áram, az munkabaleset lesz, viszont ha kimegy a konyhába, mert munkavégzés közben levest is főz, és azt meg kell kevernie, közben pedig leforrázza magát, akkor az nem lesz az” – fogalmazott a MASC Kft. ügyvezetője.

Érthető tehát, hogy ebben az időszakban a belső céges szabályozások kialakítása rendkívül fontos. Ehhez érdemes külső szakértőket is bevonni, akik hatékonyan tudnak segíteni, ismerve az adott munkáltató tevékenységének sajátosságait.

Forrás: MASC Kft. 

(Kövessetek minket Facebook oldalunkon, illetve Instagram profilunkon is, ahol extra tartalmakkal várunk benneteket.)

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturjunkie.blog.hu/api/trackback/id/tr1616200914

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása