December 15-én, pénteken mutatja be új koncertlemezét a Jazzékiel zenekar az Akváriumban. A Jazzékiel on Orfű több szempontból is fontos album az együttes életében, erről meséltek nekünk a tagok, majd egyesével végigmentünk a dalokon is: a Jazzékiel-hangzáson kívül személyes élményeket, gondolatokat is kaptunk, így még teljesebb lett a hatás. Hallgassátok, olvassátok, szeressétek!
Fotó: Kósa Péter
Miért szeretitek a lemezt?
Régóta szerettünk volna már egy koncertlemezt, és úgy gondoljuk, ez hitelesen visszaadja a koncertarcunkat. Ráadásul ezt 5 év 5 eltérő hangzású és technikai hátterű felvételéből gyúrta össze Kálocz Tomi egy organikus egésszé úgy, hogy hallgatóként semmit sem lehet észlelni ebből.
Van valami különlegessége az előző albumokhoz képest?
Miért kedves nektek ennyire Orfű?
Sok helyen elmondtuk már, de tényleg az van, hogy normális színpadon, jó hangulatban, odaadó gárdával, jó idősávban lehet játszani. Emellett az egész arculata szerethető és művészileg kompromisszummentes.
https://jazzekiel.bandcamp.com/album/jazz-kiel-on-orf-2017
Hegyi Áron - billentyűs hangszerek
Miklós Milán - basszusgitár, vokál
Czitrom Ádám - gitár
Szabó László - dob]
Jenny (Jakab)
Gazdátlan (Áron)
Tisztás (Laci)
Lemezen is, élőben is az egyik abszolút favorit. Valahogy mindig egy picit máshogy sikerül, főleg a második fele, amikor bejön az a zakatolós rész. Eléggé meghatározó, hogy éppen milyen hangulatban vagyunk, néha egészen kiegyensúlyozott, és tökéletesen el van játszva, akár csak a lemezen, máskor meg iszonyú dühös és zabolázatlan, mintha épp szétbasznánk a világot és a pokol lángjai közt kalimpálnánk. Néha előfordul, hogy egy koncert számomra nehezen indul, és az első néhány dal alatt keresgélek, próbálom magam kényelembe helyezni, szerencsére a Tisztást általában az első harmadban játsszuk, ha eddig a pontig szarul is éreztem magam, itt szinte mindig megtörik a jég. Ha mégsem, akkor az egy rossz koncert, de ilyen - lekopogom - egyre ritkábban fordul elő.
Oldat a sebre (Jakab)
Kitty (Ádám)
A Kitty szövege kétségtelenül a kedvenc Jazzékiel-dalszövegem. Mivel viszonylag halk szám, valamivel könnyebb kihallani, hogy Fürge mit énekel benne (ez most nem célzás…). Tetszik, hogy egyszerre szép és sötét, kicsit Keats-re emlékeztet mindig. Ezen kívül a prozódiája és a ritmikája is nagyon izgi. Ez az a szám, aminek a ritmikáját nagyjából öten ötféleképpen értelmezünk, így amellett, hogy nagyon szeretem hallgatni koncert közben is a szöveget, kurvára figyelni kell, hogy ki hol tart a számban.
Kicsi (Jakab)
Negyven öltés (Milán)
Erről a dalról egy történet jut az eszembe: az egyik akusztikus koncertre egy tubaművészt kértünk fel, hogy fújja le a bass stimmet. Akkoriban még mindenki szívta a blázt, és a próbateremben általában harapni lehetett a cigarettafüstöt. Elkezdtük próbálni a dalt, persze közben mindenki rágyújtott. Szegény tubás pedig a fél dalnál felháborodottan ordítozni kezdett velünk, hogy Ő így nem bír játszani, mert "liter levegőket forgat".
A rossz testvér (Laci)
Erről a dalról mindig eszembe jut, hogy mennyire nem szerettem az elején, amikor bekerültem a zenekarba. Ez 2009 nyarán volt, a Másokat szeretni lemez még sehol nem volt, a Jazzékiel nekem mint kívülállónak kicsit ilyen identitászavarban lévő zenekar benyomását keltette, kb. fele-fele arányban laza, bulizós, pozitív slágerekkel, illetve sötét tónusú, nyomasztó, befordulós dalokkal. Nekem nyilvánvalóan az utóbbi vonal tetszett, és ahogy haladtunk előre az időben, látni lehetett, hogy a zenekar egyre inkább ebbe a sötét világba tart. Azóta a lazább dalok eltünedeztek, de a Rossz testvér valahogy megmaradt, és ebben a dark környezetben nekem valahogy sokkal fanyarabbul hat, mint régen, imádom játszani, számomra a koncertek egyik tetőpontja lett.
Akasztófablues (Laci)
Eredeti formájában egyik kedvenc. Volt bennem egy minimál szkepticizmus, amikor Fürge felvetette, hogy csináljunk belőle egy ilyen rövidebb-tömörebb fesztivál-verziót, hiszen ez a szám eredetileg 10, koncerteken inkább 15-16 perces, nagyon elnyújtott, vontatott utazás szokott lenni, ebben a formában viszont egy óriási arcul baszás, 3 és fél perc, de ugyanúgy működik. A legutóbbi, 2017-es Orfűn ezzel kezdtünk, és közben esett le, hogy mennyire szarul szól a színpad, majdnem elsírtam magam, azt hittem, hogy a komplett koncert hanganyaga használhatatlan lesz. Nagyon hallatszik rajta a küzdés, de a koncert elejét még egybetartotta a lendület, sőt visszahallgatva tök meglepődtem, hogy mennyire erős lett.
Sirató (Áron)
Altató (Milán)
Az első lemezünkön szerepel ez a dal, és azt hiszem, hogy ez már iránymutató volt a későbbi, sötétebb árnyalat felé. Akkoriban Bach cselló szvitjeit gyakorolgattam, és mélyen hatottak rám ezek a művek. Ennek hatására született meg, szinte kigördült a kezeim alól az a kis "Bach-szerű" bass betét, amit a dal közepén és végén lehet hallani. Egyébként, ha meghallgatja az ember Áron szèp akkordjait ebben a dalban, rájön, hogy szinte tiszta klasszikus zene az egész.
Letheon (Ádám)
Nagyon sok részből álló, hosszú, epikus szám. Ebből a szempontból kicsit hasonlít a Paranoid Androidra, vagy a King Crimson bizonyos számaira. A Letheon amúgy egy 19. századi altatógáz neve, ami a görög Léthe-ről, a feledés folyójáról kapta a nevét. Ez azért ironikus, mert a sok rész miatt valóban nehezen megjegyezhető - LOL! Ezzel együtt egy igazi energiabomba, ezért is szoktuk zárószámnak tartogatni koncerteken. A mostani lemezre egy elég sötét verziót sikerült kiválasztani. Egy legenda szerint Áron egyszer több mint egy órán keresztül loopolva játszotta az alaptémát egy házibuliban, az ottlévők pedig végig a zongora körül táncoltak…
Lepke (Jakab)
Ez is egy csajos dal, ez konkrétan úgy volt, ahogy írtam: hajnal volt, fél hat és egyszuszra megírtam. Koncerten szeretünk ezzel zárni. Amikor először játszottuk a Szigeten, annyira belehevültünk, hogy Laci megfogta a cinállványt, és előrejött vele a színpad elejére, így zártuk.
Beszélnétek még egy kicsit a lemezbemutatóról is, kérlek? Mit várhatunk?
A koncert részletei itt elérhetőek: https://www.facebook.com/events/156709841594649/