Ahol az utcák üzletei, szolgáltatói összefogtak, ott az együttműködés eredményeként könnyebben vészelték át a vállalkozások a járvány sújtotta és a harmadik hullám utáni időszakot – jutott eredményre a Bevásárlóutca Menedzsment (BUM) az általa összefogott 11 bevásárlóutcát vizsgálva, amikor a bezárások utáni újraindulásról kérdezte tagjait szeptemberben.
A budapesti bevásárlóutcák BUM-hoz csatlakozó összesen 195 üzletéből már csak 16 tart zárva a programban résztvevő vállalkozások közül, és habár a felmérésben résztvevők csaknem 80 százaléka tart a negyedik hullámtól, felkészült az esetleges szigorításokra.
A Bevásárlóutca Menedzsment (BUM) Budapest 11 utcáját, városrészét fogja össze, amelyek üzleteinek nyitvatartása az alábbi módon alakult:
Art&Antik Street, FalkArt Fórum, Falk Miksa utca: 33 üzletből 3 zárva;
Bartók Béla Boulevard, Bartók Béla út: 27 üzletből 0 zárva;
Broadway Egyesület, Liszt Ferenc tér: 9 üzletből 1 zárva;
Fashion Street, Deák Ferenc utca: 24 üzletből 0 zárva;
Haris Bazár Klaszter, Haris köz: 5 üzletből 3 zárva;
Királyutca-Designutca Klaszter, Király utca: 13 üzletből 1 zárva;
Palota Piknik Egyesület, Mikszáth tér és Krúdy Gyula utca: 5 üzletből 1 zárva;
Pozsonyi Piknik Egyesület, Pozsonyi út és környéke: 8 üzletből 0 zárva;
Ráday Soho Egyesület, Ráday utca: 34 üzletből 4 zárva;
KultUnio Klaszter, KultUnio negyed (VI. és VII. kerület): 37 üzletből 3 zárva,
Piacok működnek.
A BUM felméréséből sajnos az is kiderült, hogy ha a szervezethez nem csatlakozó üzleteket is figyelembe vesszük, akkor a csaknem 700 kiszolgáló mintegy ötödénél találkozhatunk a zárva felirattal. „Érdekesség, hogy leginkább ott nyíltak új üzletek az elmúlt másfél évben, ahol nem a turistákra építenek, de természetesen akadnak olyanok is, akik most még felújítanak, a nyitást pedig az őszre tervezik. Ezeket ugyan most még a bezárt üzletek közé sorolták, de az adventi időszakra – ha nem lesz újabb bezárás – biztosan ismét kinyitják kapuikat” – mondta el Király Gabriella, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara által létrehozott BUM, bevásárlóutca menedzsere. Hozzátette: a főleg turistákra fókuszáló területek, így az V. kerület nagy része, a volt bulinegyed vagy a Nagykörút üzleteinek 30-40 százaléka tart zárva, kiváló ellenpélda viszont a Fashion Street, ahol a jó menedzsmenttel negyven üzletből csak kettő zárt be, ellentétben a szomszédos utcákkal.
Az üzletekhez eljuttatott kérdőív kitért a nyári forgalomra, a munkaerőhiányra, a bérletidíjak változására, a negyedik hullámra vonatkozó tervekre, és az őszi-téli időszakra. A válaszadók több mint öthatoda mikrovállalkozás volt, akik tíz főnél is kevesebb alkalmazottal működnek, csaknem kétharmaduk pedig valamiféle vendéglátóhelyként (étterem, kávézó, cukrászda, bár, kocsma, szórakozóhely) vagy galériaként működik.
A Falk Miksa utcában nem sokkal maradt el a nyári forgalom a 2019-es évihez képest, a galériák jó része ugyanis ebben az évszakban a járvány előtt is hosszabb szünetet tartott. A munkaerőhiány nem érintette őket, de tartanak a negyedik hullámtól, amely ellenére is készülnek kiállításokkal, aukciókkal és közös tárlatvezetésekkel.
A Ráday utcában elmaradt a nyári forgalom a két évvel ezelőttihez képest, de nem panaszkodnak a helyi vállalkozók, mint elmondták, a tanév lezárását követően a Forma1 és az Eucharisztikus kongresszus hozott meglepően sok vendéget. Nagy problémát jelent viszont itt a munkaerőhiány, mert a képzett munkaerő vagy más területen helyezkedett el, vagy magasabb bérekért nagyobb, illetve vidéki (főleg balatoni) éttermek csábították el őket. A bérleti díjak esetében jól működtek ugyan eddig az egyéni megállapodások, de egy újabb bezárás komoly gondot jelentene. A turisták nagyobb számával itt már csak 2022 nyarától számolnak, és elszomorító, hogy a helyi vállalkozások a bizonytalan helyzet miatt nem terveznek előre, de az utca közös megmozdulásaihoz szívesen csatlakoznának.
Mivel a magyar vendégekre építettek eddig is, egészen jó nyarat zártak az üzletek és a vendéglátóhelyek a Bartók Béla Boulevard-on. A bérleti díj körüli bizonytalanság viszont, mivel nem volt világos, hogy meddig is tart a moratórium, okoz a tervezésben nehézséget, illetve a munkaerő hiánya és a nem megfelelő minősége bosszúságot. A vendégek viszont szeretik az utcát, így türelmesek, melynek eredményeként a hosszútávú megoldások kikísérletezésén munkálkodhatnak a helyek. Ők már most gondolkodnak az újabb bezárások okozta probléma megoldásán, azt viszont leszögezték, hogy nem fognak ismét átállni a házhozszállításra azok, akik eredetileg nem erre rendezkedtek be, mert nem éri meg. Folyamatosan újabb és újabb közös programokat készítik elő, és mi lehetne jobb példa erre, mint hogy a vírushelyzet ellenére is megrendezték az utca évente kétszer megtartott fesztiválját, az Eleven Ősz és az Eleven Tavasz rendezvényeket, még ha kicsit néha újragondolva is.
A Liszt Ferenc téren főként a Zeneakadémia zárva tartása miatt maradt el a forgalom a 2019-es évihez képest. Problémát okoz még itt a munkaerőhiány, bár ezzel a pandémia előtt is küzdöttek, csak nem ekkora mértékben. Sajnos az üzletek mintegy 40 százaléka tart zárva, több jelenleg is eladó, a helyzeten pedig nem segít a negyedik hullám miatti aggodalom. Mindez rányomja a bélyegét a jövővel kapcsolatos tervezésre is, de azért remélik, hogy az ősz legalább a magyar vendégek tekintetében kedvezőbb időszakot eredményez.
A jelenlegi helyzetben is igyekszik a Bevásárlóutca Menedzsment az utcákon található éttermek, galériák, üzletek számára információkkal segítséget nyújtani. A BUM célja, hogy a főváros tematikus utcáiban lévő vállalkozásokat összefogja, segítse, népszerűsítse szolgáltatásaikat, valamint támogassa az ott szerveződő kulturális és egyéb programokat. A bevásárlóutcákban olyan kisvállalkozások, vendéglátóhelyek és kulturális terek működnek, amelyek már több évtizede emelik a város fényét és kedvelt turistacsalogató pontok.
Sajtóinformáció: Takács Erzsébet
(Kövessetek minket Facebook oldalunkon, illetve Instagram profilunkon is, ahol extra tartalmakkal várunk benneteket.)