Te milyen titkokat rejtegetsz a telefonodon?
2018. december 19. írta: Barna Borbála

Te milyen titkokat rejtegetsz a telefonodon?

Nézettségi rekordra tör a BÚÉK

buek_fbcover_1.png

Már szilveszter előtt is hatalmas siker Goda Krisztina új vígjátéka, ugyanis mindössze másfél hét alatt 80 ezer nézőt vonzott be a mozikba országszerte – így máris kijelenthetjük, hogy a BÚÉK az idei ünnepi szezon kedvenc filmje. Az év utolsó estéjén játszódó történet egy baráti társaság egymás és persze saját maguk elől rejtegetett titkait leplezi le – méghozzá egy ártatlan mókának induló játékkal a mobiltelefonjaikkal. A filmről a forgatókönyvíró-rendező Goda Krisztinával és a színészekkel, Szávai Viktóriával, Mészáros Bélával, Bata Évával, Hevér Gáborral, Lengyel Tamással, Törőcsik Franciskával és Elek Ferenccel beszélgettünk.

Kétség sem fér hozzá, hogy Paolo Genovese 2016-os alkotása az egyik legsikeresebb olasz film, hiszen a Teljesen idegenek történetére több országban is szemet vetettek és elkészítették saját verziójukat a baráti társaságról, aminek életét egyetlen vacsora - meg persze pár mobiltelefon teljesen felforgatta. December 6-án megérkezett a mozikba a magyar remake is, melyet Goda Krisztina és Divinyi Réka álmodott meg Budapestre.

„Szerettünk volna egy téli hangulatú filmet” – mesélte a forgatókönyvíró-rendező, aki azt is elmondta, több érv szólt amellett, hogy ezúttal az év utolsó estéje köré íródjon az eredetileg csak egy szimpla baráti összejövetel sztorija. „Az ok dramaturgiai volt: szilveszterkor jön be annyi hívás, amennyire a történet szerint szükség volt, ilyenkor sokszor megcsörren a telefon, hogy az ismerősök boldog újévet kívánjanak egymásnak, és ez tökéletes apropó volt. Ez a generáció inkább már vacsoraparti keretében tölti az időt szilveszterkor, nem feltétlen jellemző rájuk a féktelen tombolás valamilyen buliban.” A Márkot alakító Lengyel Tamás szerint éppen ettől a különleges eseménytől lett hitelesebb alkotás a magyar verzió: „Egy átlagos napon nem valószínű, hogy ennyi telefonhívás érkezne, amiből aztán ilyen konfliktusok kialakulhatnak. Szilveszterkor viszont rengeteg bejövő hívást és üzenetet kapnak az emberek.”

Goda Krisztina elárulta, egy kicsit úgy működik a remake filmek készítése, mint a színházban az előadásoknál: van olyan darab, ami sok értelmezési lehetőséget rejt magában, és ha az ember megtalálja benne önmagát, sőt még kedvet is érez hozzá, akkor újra tudja gondolni.

buek_jelenetfoto_1.jpg

„Ez egy ilyen téma. Eleve borzasztóan aktuális az, hogy minden rólunk tudható dolog benne van egy kütyüben, amit folyamatosan magunknál hordunk. Senki sem osztja meg önként a másikkal tartalmát, mert annyira magánjellegű információk vannak benne, ezért jó ötlet ez a játék, amibe a szereplőink  kénytelen kelletlen belemennek.” – mondta. „Számomra az volt az érdekes, hogy olyan hét sorsot követhettem nyomon, akiknek az élete markánsan és visszavonhatatlanul megváltozik azáltal, hogy egyszer csak őszinték lesznek egymással és magukkal. Mindenki története egy picit másképp ér véget, vannak drámai befejezések is, de van kifejezett happy end. Ebben a filmben nem voltak mellékszereplők, mind a hét karakter egyformán fontos volt.”

A BÚÉK színészei egyébként ismerték és szerették Paolo Genovese filmjét, de egyikük sem nyúlt vissza hozzá, miután megtudta, szerepelni fog a magyar változatban.

„Amikor megkaptam Fanni szerepét, már nem néztem meg újra, mert szerettem volna magamból kiindulni, azt akartam, hogy ne hasson rám. De az olasz filmet korábban látva határozottan azzal a karakterrel tudtam legjobban azonosulni, akit én alakítok, így nagyon örültem neki, hogy őt kaptam” – mondta Törőcsik Franciska.

buek_jelenetfoto_3_1.jpg

„Rengeteg olyan helyzet van a filmben, ami önmagáért beszél, nagyon sok lehetőséget rejt magában a könyv. Szerintem akkor nyúl vissza mankóként az ember az eredetihez, ha nem jut eszébe semmi, egyszerűen nincs ötlete, vagy ha nem működik úgy a fantáziája. De ebben az esetben nem ez történt: én el is felejtkeztem az eredetiről. Önállóan kezeltem, teljesen független karakterről és helyzetekről gondolkodtam” – foglalta össze tapasztalatait Lengyel Tamás. Ugyanígy érezte Hevér Gábor (Gábor) is, aki teljesen új lappal indította a forgatást. „Szerintem ennek a változatnak az az igazi varázsa, hogy magyar színészek játsszák. Én kifejezetten szeretek ilyen filmeket nézni. Az alapprobléma és a történet pedig ugyanúgy érvényes nálunk is: mélységesen emberi” – mondta.

A Dömét életre keltő Elek Ferenc bevallotta, volt benne egy kis félelem a casting idején, hiszen egy nagyon sikeres film remake-je esetén magasra van téve a léc. „A mi verziónk azért át van írva, bár természetesen az alapja ugyanaz. Borzasztóan izgalmas a karakterem, nagyon elkezdett érdekelni és jó is volt csinálni. Elengedtem az érzést, hogy meg akarjak felelni az eredetinek. Az a jó, hogy mindegyik karakterben van mit eljátszani, egyikük sem úgy távozik a vacsoráról, ahogy jött.”

Mészáros Béla (Kristóf) azt mesélte, amikor megnézte az eredeti alkotást, azonnal az jutott eszébe, hogy jó lenne megcsinálni színdarabban, vagy moziban. „Sok minden változott a magyar feldolgozásban, de talán az én karakteremben volt a legnagyobb eltérés.”

buek_jelenetfoto_4.jpg

A BÚÉK volt az első remake, amiben Szávai Viktória (Alíz) részt vett: „Láttam az olasz filmet, amikor kijött, aztán megnéztem még egyszer, már abban a tudatban, hogy Krisztával újra forgatjuk. Utána azonban igyekeztem elfelejteni, nyomni egy törlés gombot, de megmondom őszintén, onnantól kezdve, hogy elkezdtük a munkát és bekerültünk ebbe a csodálatos díszletbe, nem is gondoltam az eredeti verzióra. Attól sajátos, hogy rólunk szól. Hétköznapibb, a mi problémáinkról akar mesélni, és közelebb is van hozva a mai generációhoz. Egy filmben a személyiségek működnek és ez a hét ember teljesen más, mint a Teljesen idegenekben, mindenki hozta a saját lelkületét, világát és gesztusait. A BÚÉK akkor működik igazán, ha az összes karakter drámája hasonló súllyal bír. Az a jó, ha a nézők megtalálják benne a saját életük rezdüléseit és valamelyik helyzetbe be tudnak kapcsolódni. Mindenki az alapján reflektál valamelyik szereplőre, hogy éppen hol tart az élete.

A kivételek mindig erősítik a szabályt, nem volt ez másképp Goda Krisztina új vígjátékánál sem, hiszen Bata Éva (Saci) az egyetlen olyan színész, aki azóta sem látta Paolo Genovese alkotását, így ő teljesen friss szemlélőként tudott viszonyulni a forgatókönyvhöz: „Azért jó, mert közeli kapcsolatokat mutat meg, olyan emberi viszonyokat, amik elég hétköznapiak – ezekkel és a felvetett problémákkal pedig könnyű azonosulni. Nagyon emberien beszél, nem akar didaktikus, vagy patetikus lenni - nem mutatjuk magunkról azt, hogy szentek vagyunk és hibátlanok. Ez hatalmas erőt tud adni egy anyagnak.”

Nem árulunk el nagy titkot, ha elmondjuk, a BÚÉK egy olyan baráti társaságról szól, akik a szilveszteri vacsora mellé egy igen extrém játékot választanak: megbeszélik, hogy az este folyamán valamennyien felolvassák az összes bejövő üzenetüket és kihangosítanak minden hívást – ezzel hatalmas lavinát indítanak el, és rájönnek, nem is ismerik annyira egymást, mint hitték. Vajon áldás, vagy átok-e a maximális őszinteség?

buek_jelenetfoto_2.jpg

„Szerintem nincs olyan ember, akinek ne lenne egy olyan titka, amit jobb, ha megőriz saját magának, mert egyszerűen nem mondhatja el vagy nem tudja elmondani. Sokféleképpen lehet értelmezni az őszinteséget” – mondta Mészáros Béla. De hogyan áll hozzá a kérdéshez a BÚÉK csapata?

„Rendkívül fontos, hogy kommunikáljunk egymással egy kapcsolatban. Beszélni kell az örömről, de arról is, ha valami bánt bennünket. Minél hamarabb megfogjuk a problémát, annál kevesebb kárt okozunk. Ha ezt nem tesszük meg, egyre inkább elburjánzik a dolog, és eltávolodunk a másiktól” – fejtette ki Bata Éva, akivel egyet ért Szávai Viktória is. „Az őszinteségre szavazok, de azt is okosan kell csinálni. Azokat a dolgokat, amik kínosak, kényesek, kellemetlenek, vagy fájnak, érzékenyen kell közölnünk. A filmben rengeteg probléma hazugsággá gyűrűzik. Amikor az ember nagyon mélyre csúszik egy ilyen helyzetben, onnan már nincs visszaút. Ezért is érdekes ez a sztori, hiszen itt a mobiltelefon indít el mindent, aztán a hazugságokat, mint a dominókat ledöntögeti.”

Goda Krisztina szerint az az állítás, hogy a teljes őszinteség szükségszerűen mindent lerombol csak részben igaz. „Vannak kapcsolatok, amiket pont az egymásnak és a magunknak való hazudozással való leállás hoz helyre.” Erre a legjobb példa Hevér Gábor és Bata Éva filmbeli házassága. Érdekes a Gábor és Saci közötti viszony, az, hogy hol mennek félre náluk a dolgok, mi vezet a hűtlenséghez, ha ez az egyáltalán…” – fejtette ki véleményét Lengyel Tamás. A hűtlenség kérdéséről hasonlóan gondolkodik Elek Ferenc is: „Ha valaki megcsalja a párját, annak a felelősségét nem dobhatja csak úgy át a másikra, hogy aztán ő küzdjön meg vele egyedül. Nem elég őszintének lenni, bevallani a hűtlenséget. Meg kell vizsgálnia miért nem volt hűséges, meg kell keresnie az okokat. Az önmagunkkal való őszinteség a legfontosabb.

buek_jelenetfoto_5.jpg

Törőcsik Franciska úgy gondolja, az az igazi nagy kérdés, hogy mennyire legyen őszinte valaki. „Az ember élete végéig tanulja, hol lehet ennek a határa. Tiszteletben kell tartanunk a másik magánszféráját.”

Hevér Gábor az egyenes út híve és azt mondja, ez bevált neki eddig. „Nem szeretek őszintétlen lenni, remélem nem is vagyok az. Azt gondolom, bele kell állni a vitákba, akármilyen nehéz. Ha örökre magadban tartod a belső frusztrációidat, akkor egy idő után elkezd belülről felemészteni, vagy közömbössé tesz. Komoly belső munka odaállni valaki elé és megmondani a véleményed. Én mindig felvállalom a konfliktusokat, ami nem azt jelenti, hogy állandóan nyerek, de nekem mindig bejön.”

S hogy mi a BÚÉK tanulsága? „Ha a filmről hazafelé arról beszélgetnek az emberek, vajon tényleg el kell-e jutni oda, hogy megnézegetjük egymás telefonját - vagy őszinték tudunk lenni, akkor már sok mindent elértünk – és az sem mellékes, hogy ezt szórakoztatva tesszük” – foglalta össze Elek Ferenc.  

Képek: InterCom

 (Kövessetek minket Facebook oldalunkon, illetve Instagram profilunkon is, ahol extra tartalmakkal várunk benneteket.)

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturjunkie.blog.hu/api/trackback/id/tr3314501232

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása