„Nem kedvelem a modern kütyüket, és vannak olyan régi dolgok, amik elbűvölnek”
2022. június 28. írta: Talabos Dávidné

„Nem kedvelem a modern kütyüket, és vannak olyan régi dolgok, amik elbűvölnek”

Interjú Gönczi Erikával, Pocok Péter megálmodójával

img_20220529_011928.jpg

Gyerekkorom legkedvesebb meséi állatokhoz kötődnek.  Az angol gyerekirodalom figurái, mint Nyúl Péter, vagy Mousetown Abbey lakói máig nagy kedvenceim, különösen, hogy mostmár a kislányommal együtt olvassuk őket. Gönczi Erika grafikus, aki eredetileg kedvtelésből kezdett el írni, a gyerekversek után pedig megszületett Pocok Péter, akinek a világába most együtt tekintettünk bele. Erika varázslatos világa csodaszép képeslapokban is megelevenedik, amelyekkel a régi időket idézi meg tehetségével, és ami a legfontosabb, a szívével.

Mikor kezdődött az irodalom szeretete?

Gönczi Erika: Egerben tanultam számítógépes grafika szakon, és rengeteg szabadidőm volt, így beiratkoztam a könyvtárba. Eleinte krimiket olvastam, nem kifejezetten szépirodalmat. Ha olvasok, még ma is a krimik közt kutatok a könyvesboltban. Az irodalmat az iskolában nem szerettem. Voltaképp egy tantárgy sem kötött le. Idősebb fejjel szerettem meg a tanulást. Valahogy erre is meg kell érni.

Volt kedvenc gyerekkönyved?

Gönczi Erika: Sajnos nem emlékszem ilyenre. Nincs mesekönyves emlékem azokból az időkből. A diavetítésekre viszont emlékszem, azokért rajongtam.
img_20220501_112613_1_20220617223646119.png

Az angol irodalom mennyire áll közel hozzád?

Gönczi Erika: Csak annyira, hogy van pár angol nyelvű gyermekkönyvem. Gyűjtöm őket. 

Mikor határoztad el, hogy gyerekkönyvet írsz? Tudom, hogy évek óta írsz verseket is:)

Gönczi Erika: Igazából sosem határoztam el. Csupán hobbiból, időtöltés gyanánt kezdtem el gyermekverseket írni, hogy elüssem az időt. A meseírás ötlete csak kipattant a fejemből, de nem volt célja. Pocok Peti jóval később született meg, amikor már megírtam pár mesét. A Petis mesék megillusztrálása is csupán heccnek indult. Aztán valahogyan megszerettem ezt a kis kópét, és egyre inkább tökéletesíteni szerettem volna.

A történet nagyon aranyos, ugyanakkor tanulságos is. A felnőtteket is meg kívánod szólítani?

Gönczi Erika: Igen. Eredetileg amúgy is csak magamnak kezdtem el írni a meséket, nem pedig gyerekekhez.
img_20211205_110856.jpg

Kiknek ajánlod a könyvet? Milyen típusú gyerekeknek?

Gönczi Erika: 4-5 éves kortól.

A meséd szereplői állatok. Fontos számodra a természet szeretete?

Gönczi Erika: Ugyan rágcsáló a főhős, de ez nincs összefüggésben a természet szeretetével. Ezek a mesék pszichológiai témákat érintenek. Ennek ellenére szeretem a természetet, a vidéki életet. Szeretek túrázni. Amíg Svájcban éltem, gyakran túráztam a hegyekben. 

Milyen gyerekeknek ajánlod a könyvet?

Gönczi Erika: 4-5 éveseknek a Karácsonyi sütit, a Trópusi mókát inkább idősebbeknek, 6 éves kortól. A karácsonyi süti a türelemről, a Trópusi móka pedig a bátorságról és a belső félelmekről szól. Nem tudatosan indultam ebbe az irányba, csak a saját életemből merítem az ihletet. A türelemről azért szerettem volna írni, mert sajnos magam is egy borzalmasan türelmetlen ember tudok lenni :)

A képeslapjaid nagyon szépek, hogy jött az ötlet, hogy készíts képeslapokat is?

Bevallom engem a régi Angliára emlékeztetnek és szívet melengetőek.

Gönczi Erika: Mert olyan szép, nosztalgikus. Nem kedvelem a modern kütyüket, és vannak olyan régi dolgok, amik elbűvölnek. Ilyen például akár egy régi írógép is. Volt egy marketinges kollégám, aki azt mondta, szerinte idejétmúlt, szerinte nem tudom majd eladni. Szerencsére nem volt igaza. Egy Svájcban élő finn anyuka 50 darabot vásárolt belőle, azaz a készlet felét el is vitte. Zürich gazdag negyedében lakik ez a finn házaspár és ennél a hölgynél voltam alkalmi bébiszitter. Ő teljesen beleszeretett a munkáimba. Sok érdekes emberrel találkoztam kinn Zürichben és igaz, nem hazai piacon adtam el a képeslapokat, de mégis volt igény rá.

Mit gondolsz, a mese szerepe megváltozott napjainkra? 

Gönczi Erika: Szerintem igen, bár sok gagyi könyv van a piacon. Főleg Amerikában. Borzalmasak a számítógépes grafikás illusztrációk. Semmi személyes, mély érzelem nincs bennük. Az animációs meséket is ilyennek tartom. Odateszik a gyereket a tv elé, hogy bambuljon valahova, addig se kell foglalkozni vele... 

Azért persze vannak csodaszép könyvek is. A finn családnál például nem volt tv készülék. Már 8 hetesen mondókákat olvastam a kicsinek, és az anyuka is angol nyelven olvasott neki mesét. Nekem sajnos nincs gyermekem, de akkor döbbentem rá, milyen okosak már a 8 hetes kisbabák is. Ugyan sokáig nem köti le a figyelmüket semmi, de így szoktatod rá arra, hogy kell figyelni.... Ha később kezdik el a szülők a meseolvasást, akkor már nem fog tudni koncentrálni, mert addig nem szoktattad rá... 

Hol találkozhatnak veled az érdeklődők?

Gönczi Erika: Igazából ritkán van könyvbemutatóm. Nem is szervezek ilyet. Régebben próbálkoztam vele, de hazai terepen sem az óvodákat, sem a könyvtárakat nem érdekelte (a külföldi megjelenéseim és sikereim ellenére sem), így már nem megyek sehova itthon.  Kivételt képez ez alól a helyi könyvtár Tiszafüreden, ők mindig szívesen látnak. 

Egy évig éltem Svájcban, ott kaptam meghívást óvodáktól. Valahogy kinn nagyobb volt az érdeklődés az irányomban. 
img_20211031_190741_1_20211115205219623_20211115205901833.jpg

A fotók Gönczi Erika tulajdonát képezik. 

Mik a tervek? Pocok Péternek lesznek újabb kalandjai?

Gönczi Erika: Lesz, de nem tudom mikor. Most egy kicsit pihenek, másban tevékenykedem.  A következő részre meg kell érnem :)

Nagyon köszönjük az interjút és nagyon sok sikert és olvasó gyereket kívánunk neked a továbbiakban is!

(Kövessetek minket Facebook oldalunkon, illetve Instagram profilunkon is, ahol extra tartalmakkal várunk benneteket.)

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturjunkie.blog.hu/api/trackback/id/tr3717869031

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása