„A fiataloknak meg kellene ismerkedni a régi tudással”- Interjú Szatmáriné Győri Tündével
2021. január 14. írta: Talabos Dávidné

„A fiataloknak meg kellene ismerkedni a régi tudással”- Interjú Szatmáriné Győri Tündével

img_20201016_190359_1.jpg

Mindig nagy öröm olyan emberekkel találkozni, akik őrzik és élővé teszik hagyományainkat, szellemi és kulturális örökségünket, akik által nagyszüleink, dédszüleink tudása a jelenben is élő marad és azt saját kreativitásukkal egészítik ki. Szatmáriné Győri Tünde népművészt Talabos Dávidné Dr. Lukács Nikolett kérdezte a munkásságáról.

img_20200813_090615.jpg

Mikor döntötted el, hogy ezzel szeretnél foglalkozni? Honnan jön a népművészet, a néphagyományok szeretete?
Szatmáriné Győri Tünde: Én még általános iskolában találkoztam a szövéssel, az akkori rajztanárom Szászné Véres Julianna tartott szakkört. Ekkor szerelmesedtem bele a szövésbe és így választottam középiskolát, a Nádudvari Kézműves Iskolát. Itt tanultam Galánfiné Schmidt Teréztől 5 éven keresztül. 2007- ben Népművészet Ifjú Mestere címet, 2017-ben Junior Prima díjat kaptam. Számos kiállításon és pályázaton vettem részt. A Jelenleg Élő népművészet - XVII. Országos Népművészeti Kiállítás észak-alföldi regionális kiállításán az én munkáim is díjazásban részesültek.

Hogy látod, a fiatalok érdeklődnek a népművészet iránt? Mit lehet átadni a számukra?
Szatmáriné Győri Tünde: Szerintem a fiataloknak meg kellene ismerkedni a régi tudással és azzal, hogy ezt lehet tovább fejleszteni is, a mai kornak megfelelően. Én hagyományos minta kincseket használok fel és ezeket ruhákon, kendőkön mutatom be. Szeretem az aprólékos, munkaigényes, kidolgozott textilek készítését (pamut fonalban csáncsálás, szedettes, gyapjú fonalban dzsidzsim, zilli, szumák). Az elmúlt fél évben a gyapjú volt az alapanyagom, most jelenleg pamut fonalat használok. Nagy hatással van rám a természet (a színei, a formái), illetve sokszor az aktuális érzéseimet jelenítem még a textileken.

img_20201122_152907.jpgMelyik munkádra vagy a legbüszkébb?
Szatmáriné Győri Tünde: Ez egy nagyon jó kérdés. Minden munkámat borzasztóan szeretem, kiemelni egyet vagy kettőt nagyon nehéz. Gyapjú szőttesek közül egy török mintájú dzsidzsim szőnyeget mondanék. Vászon szőttesek közül a ruhákat mondanám. Ezeket én terveztem és készítettem az elejétől a végéig.

Mik a jövőbeli terveid?
Szatmáriné Győri Tünde: Szeretném a saját márkámat létrehozni és külföldön is megismertetni az emberekkel. A későbbiekben majd szakkört is szívesen tartanék általános iskolában és felnőttek számára is.

Nagyon köszönjük az interjút és további sok sikert kívánunk neked! 

Fotók: Szatmáriné Győri Tünde

(Kövessetek minket Facebook oldalunkon, illetve Instagram profilunkon is, ahol extra tartalmakkal várunk benneteket.)

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturjunkie.blog.hu/api/trackback/id/tr216329286

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása